Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

101 förslag för socialtjänsten

2017-08-29

Hur ska kommunerna kunna behålla och rekrytera ny personal till socialtjänstens arbete med barn och unga? Vision presenterar i dag 101 åtgärder från kommunernas handlingsplaner för socialtjänsten – insatser som medarbetarna själva lyfter fram som de viktigaste för att förbättra sin arbetssituation.

För snart tre år sedan tillsatte regeringen Cecilia Grefve som samordnare för den sociala barn- och ungdomsvården. Uppdraget var att driva på utvecklingen i kommunerna och skapa rätt förutsättningar så att medarbetarna kan göra sitt jobb.

Var och en av de 50 kommuner som har medverkat i förbättringsarbetet har tagit fram sin unika handlingsplan med åtgärder. Visions medlemmar och förtroendevalda har spelat en viktig roll i arbetet med att lyssna till medlemmarnas förslag och spela in dem i handlingsplanerna.

Ur dessa handlingsplaner presenterar Vision i dag 101 goda exempel.

Det handlar till exempel om Malmö stad som har infört ett instrument för att mäta arbetstyngden bland socialsekreterare och biståndshandläggare, så att arbetsuppgifterna inte skapar en ohälsosam arbetsbelastning. Man ger även chefer tid för sitt ledarskap genom att sätta ett tak om max 16 medarbetare per chef. 

Andra kommuner jobbar med introduktion för nyanställda, en rimlig arbetsbelastning samt att förstärka det administrativa stödet. Det handlar också om insatser som ska bidra till en bättre löneutveckling och skapa fler karriärvägar för medarbetare som vill vidareutbilda sig inom yrket.

Den nationella samordnarens arbete och dagens konferens har fokus på utsatta barn och unga. Men situationen inom den sociala barn- och ungdomsvården är inte unik – utmaningarna är desamma i socialtjänstens övriga verksamheter. De är allt svårare att rekrytera personal till arbete med försörjningsstöd, LSS och äldreomsorg.  

Vision ser därför ett tydligt behov av att Barn, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér förlänger och breddar samordnarens uppdrag så att hela socialtjänsten får stöd i att komma igång med förbättringsarbetet. Det är nödvändigt för ett mänskligt arbetsliv och en socialtjänst där barn och unga får den hjälp och det stöd de behöver.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

 

 

 

 

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar