Remissvar: Upphandling och villkor enligt kollektivavtal

2015-11-02

Visions underremissvar avseende delbetänkandet Upphandling och villkor enligt kollektivavtal, SOU 2015:78

Sammanfattning av utredningens förslag

Grundläggande förutsättningar vid offentlig upphandling
Det finns några grundläggande förutsättningar inom upphandlingsrätten som är nödvändiga att ha en övergripande uppfattning om för att förstå de överväganden som har gjorts under utredningen.

Transparens innebär att det redan från början måste vara klart specificerat vilka krav som ställs i upphandlingen. Detta är en förutsättning för att en utomstående ska kunna kontrollera att upphandlingen går rätt till och för att de konkurrerande leverantörerna ska veta vad som krävs av dem. En del i detta är också kravet på förutsebarhet, alltså att den som planerar att lägga ett anbud i upphandlingen redan i förväg ska kunna se vilka kostnader som kommer att uppstå.

Kraven i upphandlingen måste också vara mätbara för att anbudsgivarna och de som sedan följer upp upphandlingen ska kunna avgöra om kraven uppfylls. Formuleringar som "bra arbetsmiljö" eller "rimliga löner" är alltså alldeles för ospecifika och inte mätbara. Kraven ska även ha ett samband med det som upphandlingen avser.

Föreningsfrihet har egentligen inte specifikt med offentlig upphandling att göra, utan är en grundläggande rättighet enligt EU:s grundvalar och Europeiska konventionen om mänskliga rättigheter. I det här sammanhanget innebär det att den upphandlande myndigheten inte har rätt att undantagslöst kräva att leverantörerna ska vara medlemmar i en arbetsgivarorganisation (och därigenom kollektivavtalsbundna).

Proportionalitet är en grundläggande princip inom hela EU-rätten och betyder att de vidtagna åtgärderna måste stå i proportion till det mål man vill uppnå.

I utredningen har man använt uttrycket särskilda arbetsrättsliga kontraktsvillkor för de upphandlingsvillkor som rör anställningsvillkor och arbetsförhållanden för de anställda hos leverantören (och dess underleverantörer).

1654 nya medlemmar under september