Remissvar: Jobbstimulans och ekonomiskt bistånd

2012-10-01

I augusti lämnade Vision ett svar till socialdepartementet på en remiss om jobbstimulans och ekonomiskt bistånd.

Utredningen förslår två förändringar i Socialtjänstlagen:

• Den första är att bara 75 procent av arbetsinkomsten ska ingå vid beräkningen av rätten till försörjningsstöd, för att öka drivkrafterna till att ta ett arbete.
  • Det andra handlar om vilka möjligheter kommunen har att anvisa personer som får försörjningsstöd, till av kommunen anordnad praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet. I dag finns möjligheten för personer under 25 år, men utredningen föreslår att det ska gälla personer i alla åldrar. Detta för att de flesta som får försörjningsstöd får det på grund av brist på arbete.

Vision anser att arbete, praktik och utbildning är avgörande delar för att minska människors beroende av socialtjänsten och istället göra dem delaktiga i samhället. Politiker, myndigheter och arbetsmarknadens parter måste gemensamt arbeta för att möjliggöra det och eliminera hinder.

Vision stödjer de föreslagna förändringarna i Socialtjänstlagen, men poängterar vikten av goda arbetsmarknadsvillkor och betonar att förslaget inte får medföra att socialtjänstens arbete med de grupper som står långt från arbetsmarknaden reduceras.

Hela remissvaret (pdf)

1653 nya medlemmar under september