Angående TCOs remissvar gällande Ds 2017:18, Karensavdrag – en mer rättvis självrisk

TCO är remissinstans för förslaget att ersätta karensdagen med ett karensavdrag. Vision delger därmed TCO förbundets synpunkter.

I promemorian föreslås ett införande av ett lagstadgat karensavdrag i sjukförsäkringen. Avdraget ersätter den nuvarande karensdagen. Karensavdraget ska i princip motsvara karensdagen beloppsmässigt.

Syftet med ett införande av ett karensavdrag är i första hand att uppnå en mer rättvis självrisk i samband med sjukfrånvaro. Vidare är syftet med ett karensavdrag att avdraget blir detsamma för den försäkrade oavsett när sjukfrånvaron inträffar. Bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 januari 2019.

TCO har under lång tid verkat för att införa karensavdrag istället för karensdag. Vision ställer sig därmed positivt till förslaget att ersätta karensdagen med ett karensavdrag. Vision föreslår att grundregeln ska vara avdrag enligt förslaget men vid sjukfrånvaro del av dag ska enbart denna första dag utgöra karens.

Läs hela yttrandet här

1653 nya medlemmar under september