Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig som är tjänsteman inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.

Medlemskapet i Vision

Är Vision rätt för dig?

A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar. 

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

  • Medlem i Vision.

Mer om facket på lätt svenska

Bättre på jobbet med avtal. Så här fungerar Vision, och så här får du kontakt med oss.

Bättre på jobbet med avtal

Fackförbund och arbetsgivare har tillsammans kommit överens om vad som ska gälla på arbetsplatsen. Det står skrivet i ett avtal.

Det avtalet heter kollektivavtal. Några exempel på vad avtalet kan ge dig:

  • övertidsersättning när du jobbar längre än vad som var bestämt.
  • traktamente, som är extra pengar när du måste resa i ditt arbete.
  • högre pension.
  • försäkringar så att du får pengar om du till exempel skadar dig eller blir sjuk länge.
  • längre semester.

Avtalet är bättre än lagen

Kollektivavtalet handlar om just ditt jobb. Den som arbetar inom vården behöver ett annat avtal än den som arbetar på ett bygge. Därför finns olika avtal för olika branscher.

Avtalen förändras ibland. Då förhandlar facket och arbetsgivaren om det. Det är medlemmarna i Vision som bestämmer vad som är viktigt i ett nytt avtal.

Lokala avtal

Det finns ett centralt avtal, som gäller till exempel för alla som har en kommun eller ett landsting som arbetsgivare. Det kan sedan förändras så att det passar din arbetsplats.

Din Vision-avdelning eller Vision-klubb pratar med din arbetsgivare om det. Efter den förhandlingen skrivs ett lokalt avtal.

I de lokala avtalen finns ofta något extra för personalen på arbetsplatsen. Det kan vara kortare arbetstid, att man får träna på arbetstid eller billigare lunch.

Vision vill ha en bättre värld

Vision vill ha ett bra arbetsliv för alla i hela världen. Vision tänker inte bara på sina medlemmar. Vi är en Fair Union – ett schyst fackförbund.

Att vara en Fair Union innebär att vi vill leva som vi lär. Det kan till exempel vara att vi säger åt arbetsgivaren att köpa kaffe och te som är märkt med Fairtrade. En sådan märkning visar att kaffet är gjort på ett schyst sätt. Odlarna har till exempel fått bättre lön för sitt arbete.

Om vi tänker på hur vi gör i vår vardag kan vi förbättra för andra. Det kan vi göra genom att tänka på vad vi köper. Kommuner och regioner kan också tänka på vad de köper. Till exempel att sakerna inte har förstört miljön när de tillverkats. Eller att de som gjort prylarna fått för lite lön och dålig arbetsmiljö.

Vi kan säga att kommuner och regioner ska använda våra skattepengar på ett schyst sätt.

Det är naturligt för facket att tänka på detta. Vision köper saker och tjänster av företag som har kollektivavtal och som inte förstör miljön. Det vi köper ska vara schyst tillverkat.

Du kan påverka så att vi blir ännu bättre! Prata med dina kollegor om hur det är på din arbetsplats. Tänker ni på att allt är schyst tillverkat?

Så fungerar Vision

Medlemmarna bestämmer vad Vision ska göra.

Du och dina arbetskamrater tillhör samma klubb eller avdelning inom Vision.
Det är i klubben eller avdelningen ni tillsammans kan påverka arbetsgivaren.
Det är också i klubben eller avdelningen ni kan förändra hela fackförbundet Vision.

Vartannat år har Vision ett förbundsmöte. Då väljs ordförande och styrelse för förbundet. Där bestäms också vilka frågor som Vision ska jobba extra mycket med.

Vision har också anställda experter och ombudsmän. De arbetar på Visions kontor som finns i Stockholm och på sex andra platser i landet.

A-kassan Vision

A-kassan Vision är arbetslöshetskassan för dig som är medlem i Vision. Men det är inte samma sak som fackförbundet Vision. Du behöver anmäla dig till a-kassan på en annan blankett.

Om du inte har något arbete kan du få pengar från a-kassan. A-kassan Vision har ett kontor i Stockholm och ett kontor i Göteborg. Ring 0771-773 800 om du vill gå med.

Kontakta Vision

Om du har frågor ringer du Vision Direkt.

Du kan fråga om allt som handlar om ditt arbete. Det kan vara frågor om lönen, om arbetsmiljön eller något annat. Vi svarar direkt.

Du kan också mejla oss. Då får du svar inom 12 timmar.

Välkommen!

Kontakta Vision

Kontakta oss

Är du osäker på om du kan vara medlem i Vision? Ta kontakt med Vision Direkt.

Kontakta Vision

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar

Ställ en fråga om ditt medlemskap

Starta chattbot

Kontakta oss istället

Kontakta oss