Bättre på jobbet med avtal
Fackförbund och arbetsgivare har tillsammans kommit överens om vad som ska gälla på arbetsplatsen. Det står skrivet i ett avtal.
Det avtalet heter kollektivavtal. Några exempel på vad avtalet kan ge dig:
- övertidsersättning när du jobbar längre än vad som var bestämt.
- traktamente, som är extra pengar när du måste resa i ditt arbete.
- högre pension.
- försäkringar så att du får pengar om du till exempel skadar dig eller blir sjuk länge.
- längre semester.
Avtalet är bättre än lagen
Kollektivavtalet handlar om just ditt jobb. Den som arbetar inom vården behöver ett annat avtal än den som arbetar på ett bygge. Därför finns olika avtal för olika branscher.
Avtalen förändras ibland. Då förhandlar facket och arbetsgivaren om det. Det är medlemmarna i Vision som bestämmer vad som är viktigt i ett nytt avtal.
Lokala avtal
Det finns ett centralt avtal, som gäller till exempel för alla som har en kommun eller ett landsting som arbetsgivare. Det kan sedan förändras så att det passar din arbetsplats.
Din Vision-avdelning eller Vision-klubb pratar med din arbetsgivare om det. Efter den förhandlingen skrivs ett lokalt avtal.
I de lokala avtalen finns ofta något extra för personalen på arbetsplatsen. Det kan vara kortare arbetstid, att man får träna på arbetstid eller billigare lunch.
Vision vill ha en bättre värld
Vision vill ha ett bra arbetsliv för alla i hela världen. Vision tänker inte bara på sina medlemmar. Vi är en Fair Union – ett schyst fackförbund.
Att vara en Fair Union innebär att vi vill leva som vi lär. Det kan till exempel vara att vi säger åt arbetsgivaren att köpa kaffe och te som är märkt med Fairtrade. En sådan märkning visar att kaffet är gjort på ett schyst sätt. Odlarna har till exempel fått bättre lön för sitt arbete.
Om vi tänker på hur vi gör i vår vardag kan vi förbättra för andra. Det kan vi göra genom att tänka på vad vi köper. Kommuner och regioner kan också tänka på vad de köper. Till exempel att sakerna inte har förstört miljön när de tillverkats. Eller att de som gjort prylarna fått för lite lön och dålig arbetsmiljö.
Vi kan säga att kommuner och regioner ska använda våra skattepengar på ett schyst sätt.
Det är naturligt för facket att tänka på detta. Vision köper saker och tjänster av företag som har kollektivavtal och som inte förstör miljön. Det vi köper ska vara schyst tillverkat.
Du kan påverka så att vi blir ännu bättre! Prata med dina kollegor om hur det är på din arbetsplats. Tänker ni på att allt är schyst tillverkat?
Så fungerar Vision
Medlemmarna bestämmer vad Vision ska göra.
Du och dina arbetskamrater tillhör samma klubb eller avdelning inom Vision.
Det är i klubben eller avdelningen ni tillsammans kan påverka arbetsgivaren.
Det är också i klubben eller avdelningen ni kan förändra hela fackförbundet Vision.
Vartannat år har Vision ett förbundsmöte. Då väljs ordförande och styrelse för förbundet. Där bestäms också vilka frågor som Vision ska jobba extra mycket med.
Vision har också anställda experter och ombudsmän. De arbetar på Visions kontor som finns i Stockholm och på sex andra platser i landet.
A-kassan Vision
A-kassan Vision är arbetslöshetskassan för dig som är medlem i Vision. Men det är inte samma sak som fackförbundet Vision. Du behöver anmäla dig till a-kassan på en annan blankett.
Om du inte har något arbete kan du få pengar från a-kassan. A-kassan Vision har ett kontor i Stockholm och ett kontor i Göteborg. Ring 0771-773 800 om du vill gå med.
Kontakta Vision
Om du har frågor ringer du Vision Direkt.
Du kan fråga om allt som handlar om ditt arbete. Det kan vara frågor om lönen, om arbetsmiljön eller något annat. Vi svarar direkt.
Du kan också mejla oss. Då får du svar inom 12 timmar.
Välkommen!
Kontakta Vision