Du får hjälp när du behöver. Du får också goda råd när du behöver det. Du har nytta av oss både när det går bra för dig och när du får problem.
Många är medlemmar i Vision och det är bra. Om många är med så är det lättare att göra arbetslivet bättre. Du får kontakt med människor som jobbar med samma sak som du. Det kan hjälpa dig i ditt arbetsliv.
Vision finns i hela landet. Om du vill träffa oss är det lätt. Det är också lätt för dig om du vill engagera dig mer. Fackförbunden fungerar för att medlemmar är med och gör saker för att de vill det.
Vi arbetar också med frågor som rör hela världen, vi är globala. Vi kallar vårt fackförbund en Fair Union. Det betyder ungefär ett schyst fackförbund.
Vi vill att alla människor ska behandlas rättvist. Vi vill inte att vi människor ska förstöra miljön. Alla som arbetar ska kunna gå med i en fackförening.
När du är medlem i Vision hjälper du till att göra världen bättre.
Men det viktigaste för oss är att du som medlem har det så bra som möjligt på jobbet.
Vi gör det bättre
Vi i Sverige bestämmer tillsammans vad våra skattepengar ska gå till, genom att välja våra politiker. Det kan vara att människor får hjälp när de behöver. Att de får sjukvård. Att de får hjälp att sluta missbruka droger. Att barnen får gå i skola och får skolmat. Det kallas välfärd.
Visions medlemmar jobbar med välfärd, och gör den bättre.
Visions 200 000 medlemmar arbetar i kommuner, regioner, privata företag eller kyrkan.
Vi stödjer inget politiskt parti.
Vision har tillsammans med andra fackförbund bildat TCO. I en stor organisation som TCO kan vi påverka mer.
Vem kan vara med?
Nästan alla på arbetsplatsen kan vara med i Vision. Du kan vara anställd en viss tid på arbetsplatsen eller ha en fast anställning. Du kan arbeta heltid eller deltid.
Våra medlemmar finns i över 4 000 yrken.
Några exempel på yrken är chefer, ingenjörer, personalvetare, socialsekreterare, ekonomer, präster, behandlingsassistenter, administratörer, medicinska sekreterare och tandsköterskor.
Medlem i Vision – det här får du
- Träffa andra inom ditt yrke. Du får delta i yrkesträffar, seminarier och utbildningar. Du bestämmer själv hur mycket du vill vara med.
- Högre lön och hjälp att utvecklas. Vi hjälper dig att klara dig bättre på jobbet. Du kanske vill veta hur du kan få högre lön. Eller du kanske vill förändra något annat på jobbet. Du kanske vill byta jobb.
- Prata med oss om det! Hör av dig när det passar dig. Du kan kontakta Vision om du har frågor eller idéer som handlar om ditt jobb. Du kan mejla, ringa, chatta eller ställa en fråga på Facebook till exempel. Du väljer själv. Vi försöker svara på allt.
- Bra och billiga försäkringar. En del försäkringar får du när du är medlem. Till exempel en försäkring som kan ge dig mer pengar om du blir arbetslös, ihop med a-kassan. Den kallas inkomstförsäkring. Andra försäkringar kan du själv välja om du vill ha eller inte. Eftersom Visions medlemmar är många blir försäkringarna billigare för dig.
- Billiga stugor och gratis tidningar. Du får många bra förmåner som medlem. Det kan vara att hyra en semesterstuga billigt eller att gå på en kurs. Det kan vara billigare träning. Varannan vecka får du tidningen Vision.
- Det bästa vi vet är att du får det bättre på jobbet. Vi ger dig tips om vad du kan göra själv. Och vi pratar med din arbetsgivare om du vill det. Det kan gälla något som du och dina arbetskamrater vill förändra på din arbetsplats.
- Hallå politiker! Vi vill att du ska ha det bra på jobbet. Därför försöker vi påverka politiker, arbetsgivare och andra som har makt att bestämma. Vi berättar för dem hur din verklighet ser ut. Vi berättar för dem hur det kan bli bättre för dig och dina arbetskamrater. Dina idéer är viktiga för oss.
- Du bidrar till en bättre värld. Det finns saker som alla människor har rätt till. Det är våra mänskliga rättigheter. Alla har rätt att gå med i ett fackförbund till exempel. Men så är det inte i alla länder. Därför är det viktigt att jobba för mänskliga rättigheter överallt. Det gör Vision.Vi jobbar också för en hållbar utveckling. Med det menas en utveckling som inte förstör för miljö eller människor.
Men det viktigaste för oss är att ditt arbetsliv ska bli så bra som möjligt.
Bli medlem i Vision
Välkommen som medlem i Vision!
Om du fyller i medlemsanmälan här på webben blir du medlem direkt.
Då får du också möjlighet att logga in på sidor som bara medlemmar kan se.
Tänk på att anmälan bara gäller fackförbundet Vision. Om du vill gå med i a-kassan, ring 0771-773 800.
Prova att vara medlem utan att det kostar något
Du kan prova att vara medlem utan kostnad i tre månader. Vi bjuder på medlemsavgiften. Du betalar bara avgiften till a-kassan.
Efter tre månader fortsätter du att vara medlem automatiskt. Då betalar du medlemsavgift varje månad.
Avgiften betalar du på samma sätt som du betalar andra räkningar, via inbetalningskort eller autogiro. Eller så kan din arbetsgivare dra av medlemsavgiften på lönen.
Är du ung?
Då är det billigare att bli medlem i Vision. Om du är yngre än 30 år när du blir medlem betalar du bara 100 kronor för hela första året.
De första tre månaderna kostar ingenting. Året börjar räknas efter de tre månaderna.
Avgiften till a-kassan ingår inte i medlemsavgiften till Vision.
Bli medlem via sms
Du kan bli medlem via sms. Sms:a ordet Vision till telefonnumret 71501 så ringer vi upp dig efteråt.
Mer om Vision och facket på lätt svenska