Årsmötet avslutat
Här kan ni läsa protokollet från årsmötet:
Protokoll Visions årsmöte 2021 (pdf)
Handlingar till årsmötet
Detta är handlingarna till årsmötet 6-8 oktober 2021:
Om årsmötet
Årsmötet 2021 öppnades den 6/10 i systemet VoteIT. Förbundsordförande Veronica Magnusson öppnade årsmötet med ett inledningstal kl. 09.00-09.15, alla är välkomna att se det inspelade talet här:
Veronica Magnussons inledningstal till Visions årsmöte 2021 (youtube.com)
VoteIT
Under tre dagar hösten 2021 mellan den 6–8 oktober genomfördes Visions årsmöte.
Årsmötet var det tredje nationella årsmötet som sker sedan beslutet på förbundsmötet 2018 och är ett sätt att skapa nya arenor för inflytande, engagemang och handlingskraft. Under dessa tre dagar kunde ombud för årsmötet att kunna logga in och logga ut ur mötet så som det passar med deras övriga liv. Detta möjliggör en tillgänglighet för medlemmar som kanske inte har möjlighet att vara bortresta under ett fysiskt möte som pågår i flera dagar. Ombuden skulle räkna med att lägga ungefär fem timmar sammanlagt på årsmötet under 6–8 oktober.
På årsmötet hanteras vissa ekonomiska och administrativa beslut samt frågan om ansvarsfrihet för förbundsstyrelsens ledamöter, se mer i stadgarna. Årsmötet 2021 kommer vara ett steg på vägen mot förbundsmötet 2022 och ett forum för dialog och inflytande. Under årsmötet kommer ombuden att kunna vara med och skapa handlingskraft i Vision.
Visions stadgar
Webbinarium inför årsmötet
Under webbinariet gick vi igenom hur årsmötet går till, hur du deltar, hur du diskuterar i årsmötet, hur du lägger förslag och hur du röstar. En inspelad version av detta webbinarium kan du se högst upp på denna sida.
VoteIT - systemet vi använder
I årsmötet användes system som heter VoteIT. I systemet kommer alla dagordningspunkter att finnas. Under varje dagordningspunkt går det att diskutera och lägga förslag. Det är bra om du innan årsmötet har gått guiden till VoteIT, så att du vet hur systemet fungerar. det digitala årsmötet.
Observera att årsmötet inte fungerar i Internet Explorer, så gå gärna in på din dator redan idag för att se till att du har en annan webbläsare installerad. Om du endast har Internet Explorer, behöver du innan årsmötet ladda ner en annan webbläsare, exempelvis Internet Edge eller Google Crome.
Ledighet
Begär ledighet enligt §6 Lag om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen. Om du får löneavdrag ersätter Vision dig för förlorad arbetsförtjänst men vi behöver då ett intyg från arbetsgivaren som bifogas till reseräkningen.
Mall för reseräkning (doc)
Tillgänglighet under årsmötet
Visions årsmöte ska vara tillgängligt för alla ombud. Har du något behov kopplat till tillgänglighet under årsmötet? I din anmälan kan du under "övriga kommentarer" ange detta, så fixar vi det!
Bli ambassadör för årsmötet
Nu har du en unik möjlighet att bli lite extra engagerad i årsmötet. I ett digitalt årsmöte går det inte att knacka en bordsgranne på axeln för att ställa en fråga. För att alla ska få en så bra upplevelse som möjligt av årsmötet behöver vi alla hjälpas åt för att göra mötet så bra som möjligt. Därför söker vi nu ambassadörer som tar lite extra ansvar för årsmötet. Du behöver inte ha några förkunskaper för att bli ambassadör, det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, laptop eller smartphone och kan vara inloggad på årsmötet under cirka tre timmar några dagar mellan den 6–8 oktober. Anmäl dig som ambassadör till kajsa.qvist@vision.se.
Sista datum för att anmäla dig som ambassadör för årsmötet är den 25 augusti.
Anmälningstiden för ombud är nu avslutad
Du som är ombud för Visions årsmöte skulle anmäla dig senast den 14 juni, du hade då också möjlighet att anmäla dina ersättare. Vem som hade rätt att anmäla sig till årsmötet framgår av mandatberäkningen nedan. Om du behöver göra en sen anmälan kontaktar du kajsa.qvist@vision.se.
Mandatberäkning
I dokumenten nedan finner du beräkning av mandaten 2021. Har du frågor om mandatberäkningen? Kontakta ditt center så får du hjälp.
Mandatfördelningen är ett omfattande dokument, så sök på er klubb eller avdelning för att hitta er mandatfördelning. Ni som inte har egna mandat kommer att få information kring så kallade delade mandat i ett utskick från Visions center i er region.
Här följer en kort beskrivning om hur ni anmäler era ombud:
- För er med eget mandat. Eget mandat får klubbar/avdelningar då de har minst 351 medlemmar. Ni anmäler ombud samt personliga ersättare senast den 14 juni.
- För er med gemensamt/delat mandat. Gäller klubbar/avdelningar med färre än 351 medlemmar. Ni utser ombud gemensamt med andra avdelningar och klubbar inom regionen. Arbetet leds av Visions center. Mer information kommer från ert center. Centret kommer att anmäla dessa ombud senast den 14 juni.
Mandatberäkning 2021 (xlsx)