Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar. 

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

  • Medarbetare håller i ett hybridmöte.

Tips för lyckade hybridmöten

2021-10-20

Jobbar du på en arbetsplats där vissa är på arbetsplatsen och andra jobbar på distans? Då kanske du har hört talas om hybridmöten – möten mellan personer som är på plats fysiskt och personer som deltar på distans. En lösning som funkar riktigt bra med hjälp av samordning och planering. Vi ger dig de bästa tipsen för lyckade hybridmöten!

  • Sätt samma regler för alla deltagare. Det kan exempelvis vara en större svårighet att komma till tals digitalt än när man sitter tillsammans i ett fysiskt mötesrum. Se därför till att exempelvis regeln om handuppräckning i det digitala rummet även gäller för deltagarna i det fysiska rummet. Om ni är väldigt många i mötet så är ett annat tips att ordna med en talarlista som alla deltagare skriver upp sig på.
  • Se till att mötesdeltagarna kan se varandra. Oavsett om man deltar på distans eller är på plats fysiskt så ska man kunna se alla mötesdeltagare. Tipset är att placera samtliga fysiska deltagare i ett U framför en extern skärm med tillhörande kamera. Alla de digitala deltagarna syns på skärmen och kan även se vilka som deltar på plats.
  • Se till att alla känner sig inkluderade. Något som kan upplevas som trevligt och tonsättande inför ett fysiskt möte är det sociala pratet innan mötet ska sätta i gång, något som de som deltar på distans lätt missar. Se därför gärna till att möjligheten finns för distansdeltagarna att koppla upp sig tidigare för att delta i dialogen innan mötet.
  • Planera mötet i god tid innan. Ofta krävs det inför ett digitalt möte en del planering i termer av exempelvis verktyg och agenda. Ett hybridmöte kräver dock ännu mer planering för att alla ska kunna delta på samma villkor. Alla de program som vi idag använder oss av för att mejla och interagera har olika funktioner som ibland mer stjälper än hjälper deltagarna på olika håll. Kanske är det en mejlnotis eller ett chattmeddelande som distraherar distansdeltagarna? Därför är ett tips att planera och strukturera mötet så att alla deltagare känner engagemang och blir involverade. Mötet får gärna vara aktivt, kort och ha en backup-plan om något tekniskt skulle krångla.
  • Var en tydlig mötesledare. Det har vi nog alla märkt under de otaliga digitala möten vi haft under de gångna månaderna att det lätt kan bli rörigt under digitala möten. Hybridmöten är inget undantag! Som mötesledare behöver du etablera din roll i mötets början, vara tydlig med vilka regler som gäller, dela ut talarutrymmet och kanske påminna under mötets gång vem som har det om det är någon som avbryter. Var också noga med att stoppa en talare om den tar alldeles för mycket talartid.

Nyheter

Till arkivet

Frågor & svar