Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Öppet brev till regeringen

2020-05-14

Äldreomsorgens chefer avgörande för att klara krisen. Öppet brev till socialminister Lena Hallengren och Anders Knape, ordförande för Sveriges kommuner och regioner, SKR.

I Visions enkät som 570 chefer inom kommunalt driven äldreomsorg besvarat anser en majoritet av cheferna (62 procent) att de saknar tillräckliga resurser för att skapa en säker arbetsmiljö för de anställda.

Därför uppmanar Vision idag sina chefsmedlemmar i äldreomsorgen att returnera sina arbetsmiljöuppgifter till överordnad chef/ledning om de anser att det saknas tillräckliga resurser, befogenheter eller kunskap för att kunna utföra dessa uppgifter.

SKR och arbetsgivarna har under lång tid misslyckats med att ge de verksamhetsnära cheferna i äldreomsorgen förutsättningar att kunna utföra sina arbetsmiljöuppgifter fullt ut. Arbetsmiljöverket (AMV) ställde krav på förbättrade åtgärder i arbetsmiljön för arbetstagarna inom hemtjänst och på äldreboenden i hela 87 procent av de inspektioner som genomfördes i den stora tillsynen av äldreomsorgen 2017 – 2019. AMV konstaterade stora brister och risker i arbetsmiljön − brister som vi nu ser skrämmande följder av.

Äldreomsorgscheferna i Visions enkät vill inget hellre än att förhindra smittspridning och säkra arbetsmiljön men de saknar förutsättningar för detta. Vår enkät visar att bara knappt hälften av cheferna anser att skyddsutrustningen är tillräcklig för att fullt ut förebygga smitta av Covid-19. Närmare fyra av fem chefer känner oro för att personalen ska smittas.

Chefer inom vård och omsorg har flest medarbetare per chef jämfört med chefer i andra branscher. År 2009 var det genomsnittliga antalet medarbetare per chef i den kommunala äldreomsorgen 54 stycken. 2015 hade den siffran ökat till i genomsnitt 60 medarbetare per chef. Trots att både enskilda kommuner och SKR sedan dess uttalat hur viktiga cheferna är för att skapa god verksamhet med bra arbetsmiljö, kan vi idag endast se marginella eller inga positiva förändringar.

Vision anser att det saknas fokus på ledarskapet i äldreomsorgen, och att det är aningslöst. Nu presenterar regeringen, SKR och Kommunal en satsning som kommer att ge chefer ansvar för ytterligare 10 000 nya tillsvidareanställda vårdbiträden och undersköterskor. Men satsningen följs inte av några tydliga krav från regeringen på att kommunerna ska klara av att åtgärda de brister i arbetsmiljön som AMV konstaterade i sin tillsyn.

Vision förväntar sig nu att arbetsgivare i kommuner tar sitt arbetsmiljöansvar när våra chefsmedlemmar har uttömt alla sina möjligheter att klara av sin viktigaste uppgift just nu – att skydda de äldre från smittspridning och att säkra arbetsmiljön för de anställda i äldreomsorgen.

Vi förväntar oss åtgärder som stärker ledarskapet:

• Minska antalet medarbetare per chef så att chefer får tid att leda.

• Ge chefer stödresurser i form av exempelvis administration, IT och HR – det ger chefer möjlighet att fokusera på sina arbetsmiljöuppgifter.

• Vision ser också att regeringen i sin fortsatta satsning på äldreomsorgen ska ställa krav på arbetsgivarna att ge reella förutsättningar för en god arbetsmiljö. De verksamhetsnära cheferna är avgörande för att klara krisen i äldreomsorgen. De behöver ges rimliga förutsättningar för chefskap och ett gott arbetsmiljöarbete. Vision bidrar gärna i det arbetet.

Veronica Magnusson
Förbundsordförande i Vision

Samtal med regeringen om situationen inom äldreomsorgen

Vision har tidigare rapporterat om den ansträngda situationen för äldreomsorgens chefer – som står mitt i stormens öga just nu. Efter att ha fått gehör på det öppna brev som Vision skrivit till regeringen och SKR har Veronica Magnusson idag träffat socialminister Lena Hallengren.  för 17 timmar sedan

Stressfria dagen!

Idag den 28 maj är det den stressfria dagen! Här kommer några tips på hur du undviker stressen i sommar.  för en timma sedan

Nu finns Vision student på Instagram!

På förbundsmötet 2016 fattades beslut om Visions nya medlemskommunikation med fokus på medlemsdialog och att finnas där våra medlemmar finns. Vi kan se att Instagram är en växande kanal, i synnerhet bland våra studentmedlemmar. Därför har vi nu startat ett Instagramkonto - följ oss på @Visionstudent!  för 23 timmar sedan

Nilla Fischer gästar Maskineriet

Trots att damlandslaget är mer framgångsrika än herrarna får de bara en bråkdel av lönen. I Visions nya podd Maskineriet berättar Nilla Fischer, en av Sveriges mest framgångsrika fotbollsspelare, om hur hon ser på kampen för jämlika löner och varför motståndet sporrat henne.  för 14 dagar sedan

Oroliga tider är vår grej.

Just nu är vi inne i en tuff period med mycket oro både för ekonomi och smittspridning. Det väcker såklart många frågor. Vår rådgivning är kostnadsfri för dig som är medlem och vi hjälper gärna till med råd och stöd kring alla frågor som har med ditt jobb att göra.

Vision Direkt

Välkommen till Vision

Värna dina rättigheter. Försäkra din inkomst. Gå med i fack och a-kassan.