Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar. 

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

  • Kvinna antecknar.

    Anteckning

Nytt sätt att hjälpa utbrända

2020-02-11

Ett nytt verktyg kan få personer med utmattningssyndrom att komma tillbaka till jobbet snabbare. Forskaren Therese Eskilsson har skapat en strukturerad dialog som fått goda resultat.

Dialogmodellen vänder sig till personer som jobbar inom hälso- och sjukvård och som kommer i kontakt med sjukskrivna eller de som visar andra tecken på ohälsa, skriver tidningen Du och jobbet. Modellen kallas ADA+ och har utvecklats vid Umeå universitet.  I stort sett går den ut på att skapa dialog mellan den sjukskrivna och arbetsgivaren.

– Arbetsgivarna måste vara med när diagnosen är utmattningssyndrom. Det räcker inte att fokusera på individen, säger forskaren Therese Eskilsson, till Du och jobbet.

ADA står för Arbetsplatsdialog vid arbetsåtergång

– Det är en lättläst manual som beskriver hur man ska tänka och vilka frågor man som rehabiliteringskoordinator kan ställa. Det handlar också om hur man kan anpassa arbetsuppgifterna när personen börjar jobba igen.

Både anställd och chef får träffa en rehabkoordinator och svara på olika frågor. Det kan vara till exempel vad de tror har orsakat sjukskrivningen, om den anställda före sjukskrivningen har försökt förändra något eller om arbetsgivaren gjort något för att underlätta arbetssituationen.

Metoden har visat sig vara kostnadseffektiv och kan användas för att öka återgången i arbete för personer med psykisk ohälsa. En tydlig struktur och skriftlig plan gör det lättare att följa upp arbetsanpassningar.

Hjälp till arbetsgivare att arbeta förebyggande

Therese Eskilsson har även tagit fram ett verktyg till arbetsgivare för att kunna agera tidigt, samt få redan sjukskrivna åter i arbete. Verktyget kallas AD-A, Arbetsplatsdialog för arbetsgivare. Många gånger känner sig arbetsgivare osäkra när de ska närma sig anställda med psykisk ohälsa, säger Therese Eskilsson.

– De vet inte vilka frågor de kan ställa och tassar lite på tå. Det blir inte bra vare sig för individen eller arbetsplatsen.

I AD-A finns förslag på frågor som chefen kan ställa. Till exempel vilket stöd personen upplever sig få från chef och kollegor, eller vilka egna förslag personen har för anpassning av arbetet för att lättare kunna komma tillbaka.

En svårighet för arbetsgivare är att många tidiga signaler om stress och smärta inte syns utåt.

– Då gäller det att man som arbetsgivare har en god dialog med sina medarbetare. Men det finns ändå tecken som arbetsgivare kan vara uppmärksamma på.

– Att någon är uppvarvad, sällan tar raster, drar sig undan från det sociala, tvivlar på sin kompetens eller har mycket korttidsfrånvaro är sådana markörer, säger Therese Eskilsson.

Tipsa webbredaktionen

webbredaktionen@vision.se

Nyheter

Till arkivet