×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Här är de 10 vanligaste sätten vi använder sociala medier i jobbet

2019-02-08

Sociala medier har i dag blivit ett verktyg i arbetsvardagen. Nu har Sveriges största arbetslivsundersökning Manpower Work Life listat de vanligaste sätten som vi använder sociala medier i yrkeslivet.

Manpower Work Life har gjort en undersökning som visar att sociala medier har de senaste åren gått från att vara ett karriärverktyg för personer som söker ett nytt jobb, till att bli ett verktyg i arbetsvardagen.

– Det är intressant att svenskarna på bara ett par år har breddat användandet och nyttan av sociala medier. Man provar sig fram och eftersom både fler svenskar använder sociala medier år från år och att vi använder dem allt oftare, hittar vi nya användningsområden, säger Mikael Jansson, vd för Manpower i Sverige, i ett pressmeddelande.

Det finns dock skillnader beroende på vilken roll man har i organisationen. Chefer använder i högre grad sociala medier för personprofilering och informationsspridning.

– Att profilera medarbetarna i sociala medier går ofta hand i hand med att profilera företaget. Många arbetsgivare är glada när medarbetare är aktiva i sociala medier och på detta sätt är ambassadörer för sin arbetsgivare, säger Mikael Jansson.

Så använder svenskarna sociala medier i yrkeslivet.

1. Få nya idéer och uppslag 37 % (26 %)
2. Kommunicera med kollegor 25 % (15 %)
3. Research 25 % (18 %)
4. Få tips och råd av kollegor och kontakter 22 % (15 %)
5. Knyta professionella kontakter 20 % (26 %)
6. Sprida information 17 % (15 %)
7. Fördriva tiden 16 %
8. Vidareutveckla mig 15 % (14 %)
9. Marknadsföra mig 13 % (18 %)
10. Hitta nya kunder eller brukare 10 %

Så använder cheferna sociala medier i yrkeslivet.

1. Marknadsföra mig 34 %
2. Få nya idéer och uppslag 33 %
3. Knyta professionella kontakter 30 %
4. Sprida information 30 %
5. Fördriva tiden 27 %
6. Research 21 %
7. Hålla koll på konkurrenter 18 %
8. Hitta nya kunder eller brukare 14 %
9. Marknadsföra mitt företag 14 %
10. Få tips och råd av kollegor och kontakter 13 %

Källa: Manpower Work Life. Siffran inom parentes avser 2016.

Om Manpower Work Life

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under februari–mars 2018 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 707 personer har svarat på undersökningen.

Tipsa webbredaktionen

webbredaktionen@vision.se

Nyheter

Ny rapport listar världens tio sämsta länder att arbeta i

På många håll i världen är situationen för fackligt aktiva en dyster historia. Allt fler länder begränsar yttrandefriheten, rätten att demonstrera och möjligheten att förhandla kollektivt, visar en ny rapport från världsfacket ITUC. För sjätte året i rad har ITUC Global Rights Index rankat världens tio sämsta länder att arbeta i, där Nordafrika och Mellanöstern fortsätter toppa listan.  igår kl 09:01

10 hetaste kompetenserna för chefer 2019

Vilka är de hetaste kompetenserna för chefer? Det har utbildning.se undersökt för att kartlägga vad arbetsgivarna söker efter 2019.  i förrgår kl 13:19

Så ska europeiska facken möta utmaningarna

Medlemsrekrytering, digitalisering och hållbar utveckling stod i fokus för diskussionerna när fackliga företrädare för Europeiska federationen för offentliganställda (EPSU) höll kongress i Dublin nyligen. Kongressen fattade beslut om ett nytt gemensamt handlingsprogram för de kommande fem åren och Veronica Magnusson valdes om till ledamot i EPSU:s styrelse.  för 8 dagar sedan

Medlemsdialog

Under våren har Vision mött nästan 100 000 medlemmar och ställt frågan ”hur vill du ha det på jobbet”? Svaren handlar om allt från förutsättningarna till att vara med och påverka framtidens arbetsliv till hur man intresseförhandlar om friskvårdstimma.  för 10 dagar sedan

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb