×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Varva ner, idag är det den stressfria dagen

2018-05-28

Stress har blivit vår tids nya folksjukdom. Som en motvikt till den negativa samhällstrenden instiftades den stressfria dagen, i dag den 28 maj. Så här kan dagen bli ditt startskott för ett mer hållbart arbetsliv.

Sedan 2010 har antalet sjukskrivna med utmattningssymptom sexdubblats. Att stressen i samhället ökar beror på många saker – bland annat vårt intensiva användande av ny teknik och kravet på att ständigt vara uppkopplade. Den stressfria dagen finns till för att uppmärksamma stressens negativa effekter och hur vi kan förebygga stressrelaterad ohälsa.

Många upplever inte sig själva som stressiga personer. Men rätt vad det är så är vi mitt uppe i ekorrhjulet som bara snurrar snabbare och snabbare. Främst är det mobiltelefonerna och dess krav på uppmärksamhet som skapar en ökad stressnivå utan att vi tänker på det, menar ledarskapsexperten Malin Trossing.
– Ofta står vi där i kön på mataffären med Facebook i handen utan att det var ett medvetet val. Att vi plockar upp telefonen sker ofta reflexmässigt eftersom apparna ger oss en dopaminkick just då, förklarar Malin, som bland annat gett ut boken Våga leda med hjärnan.

Det som händer i kroppen när vi blir stressade är att kroppens nivåer av kortisol, även kallat stresshormon, ökar. Det innebär att blodet går från hjärnan och ut i musklerna, vilket stänger av vår förmåga att tänka logiskt. Utmaningen i dagens arbetsliv är att låta kortisolnivåerna sjunka för att ge hjärnan utrymme att återhämta sig.
– Att förstå vad stress är och varför den skapas gör det lättare att bemöta den, menar Malin.

Stress handlar inte enbart om hur mycket vi jobbar, det handlar också om hur oroliga vi är.
– Därför är det så viktigt att kommunicera tydligt inför och under omorganisationer och förändringar. Fler chefer behöver också sätta upp ramar för när man förväntar sig att medarbetarna ska vara tillgängliga. En person som är ständigt nåbar kommer aldrig att bli av med kortisolet, vilket leder till att folk blir utbrända och mår dåligt.

En konkret åtgärd som du kan tänka på under den stressfria dagen är att inte använda din mobiltelefon mer än nödvändigt.
– Bestäm dig för att kolla mailen kanske fyra gånger per dag. Ringer det så kan du självklart svara, men tänk på att medvetet begränsa användandet av telefonen och att exempelvis inte kolla jobbmailen på kvällen. Använd dagen till att lära något om dig själv och din stressnivå så har du kommit en bra bit på väg.

Malins tre tips under den stressfria dagen:

  • Rör på dig. Det behöver inte vara ett helt träningspass, men att välja trapporna istället för hissen eller kliva av en hållplats tidigare för att promenera sista biten är ett sätt att ge stresshormonerna en chans att frigöras från musklerna.

  • Kolla inte på din mobiltelefon mer än nödvändigt. Kanske kan du också stänga av färgerna i din mobil för att minska intrycken.

  • Gör en sak i taget. Att göra flera arbetsuppgifter samtidigt skapar ofta en ännu större stress eftersom vi sällan hinner allt vi har tänkt. Om möjligt, välj ut en uppgift och gör färdigt den innan du påbörjar nästa.

 

Skribent
Sofie Lundmark

Nyheter

Ny standard ska säkra kvaliteten på HVB-hem

Möjligheten att vara på ett HVB-boende kan göra stor skillnad i en persons liv. Därför är det viktigt att omsorgen håller en hög kvalitet oavsett driftsform. SIS, Swedish Standards Institute, har tillsammans med Vision och andra aktörer tagit fram en ny standard för kvalitetssäkring av HVB.  i förrgår kl 09:30

Som skyddsombud lär jag mig nytt varje dag

Anders Rooth jobbar som budget- och skuldrådgivare på Kristianstads kommun. Han är också skyddsombud (SO) på arbetsplatsen sedan två år. Vi var nyfikna på hans uppdrag och vilka möjligheter och svårigheter han ser.  2018-10-24

Sara Roxell, socialpolitiska strateg

Medlemmarna inom socialt arbete gör skillnad varje dag

Sara Roxell är socialpolitisk strateg på Vision sedan början av oktober. Hon är socionom och har arbetat med socialtjänstfrågor sedan 1996. Sara har arbetat i olika kommuner, på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och på Socialdepartementet, senast som politiskt sakkunnig åt barn-, äldre- och jämställdhetsministern.  2018-10-23

Studenters psykiska hälsa ska tas på allvar

Nästan varannan student upplever ångest eller oro, enligt statistik från Folkhälsomyndigheten. Studenthälsan spelar här en viktig nyckelroll, vilka Vision vill ge bättre förutsättningar.  2018-10-22

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb