Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Så kan ny teknik ta vården till nästa nivå

2018-05-21

Röntgenavdelningen på Praktikertjänst Hötorget ligger i digitaliseringens framkant. Istället för traditionella diktat används röstigenkänning som automatiskt formulerar text till patientjournaler. Det har lett till flera positiva effekter – bland annat ökad patientsäkerhet och höjd vårdkvalitet.

Att skriva diktat är ofta en tidskrävande process med stor utvecklingspotential. I många fall behöver diktatet bollas mellan läkare och sekreterare innan journaltexten blir helt färdig. Men med hjälp av röstigenkänning skrivs journaltexten automatiskt och ordagrant direkt efter att läkaren talat in den, vilket innebär en effektiviserad arbetsprocess som gynnar alla arbetsgrupper. Inte minst har det uppstått fler karriärsutvecklingsmöjligheter för de medicinska sekreterarna.

Just inom röntgen, där journaltexterna kan handla om allt ifrån ett brutet finger till att lokalisera en cancertumör, har röstigenkänning visat sig fungera riktigt bra.

– Variationen av patientärenden skapar en spännande terminologi som lämpar sig bra för talstyrda lösningar, säger Malin Arvhammar, medicinsk sekreterare på Praktikertjänst Hötorgets röntgenavdelning. Talstyrningsverktyget heter SpeechMagic och har använts på Malins arbetsplats sedan 2012.

En av fördelarna med att delar av vårdkedjan digitaliseras och effektiviseras är att det skapar större utrymme för de medicinska sekreterarna att hinna med andra viktiga arbetsuppgifter.

– Tack vare talstyrningen som effektiviserar journalhanteringen kan jag exempelvis spendera mer tid i receptionen, utveckla våra system för tidsbokning och gå igenom väntelistor och remisser, säger Malin och fortsätter:

– Sedan kontrolleras självklart alla inspelningar och journaltexter för att säkerställa att allt blir rätt, det görs av respektive läkare. Även om röstigenkänningen är väldigt smidig och tar hänsyn till olika dialekter och uttal så finns det vissa ovanliga ord som behöver läggas in manuellt i en ordlista. Det gör vi sekreterare löpande.

En nyckel till att få ny teknik att fungera på arbetsplatsen är att prova den i liten skala. Det tar oftast ett tag att gå över till ett helt nytt system, menar Malin.

– För oss har röstigenkänningen och den effektiviserade journalhanteringen lett till att fokus läggs där det behövs som mest. Det bidrar till en högre vårdkvalitet och en förbättrad patientsäkerhet. Det är till stor fördel för hela vårdkedjan.

Skribent
Sofie Lundmark

Läs mer om Visions rapport om yrkesgruppen "Viktig i vården"

Nyheter

Till arkivet

199 nya medlemmar under december

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar