×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Så undviker du nya tidens sjukdomar

2018-02-28

Svider det i ögonen efter en hel dag framför datorskärmen på jobbet? Eller börjar du få mobilnacke, sms-tumme eller Candy Crush-arm? Det är några av nya tidens sjukdomar och här är några tips om hur du undviker dem.

Här är några av nya tidens förslitningsskador och några tips om hur du undviker dem. För något år sedan listade PC för alla de åtta vanligaste skadorna och de är fortfarande aktuella.


1. Svepfinger

En ömmande förhårdnad eller blåsa på pekfingret efter för många svepningar över mobilskärmen.

Tips på lösning: Använd skavsårsplåster.

Symptom: Blåsor, sår och ömmande hud. Förhårdnader.

2. Mobilnacke

Om du lutar du dig över mobilen med nacken böjd i 60 graders vinkel motsvarar det 27 kilos belastning, lika mycket som en normalstor sjuåring. Det kan även kallas för paddnacke eftersom du kan drabbas av det om du använder surfplattor.

Tips på lösning: Sträck på dig, håll mobilen mot ett stöd för att inte böja nacken längre tid.

Symptom: Stelhet, smärta, huvudvärk.

3. Sms-tumme

Om du skickar för många snabba sms på mobilen kan det ge överbelastning av muskler och senor i tummarna.

Tips på lösning: Växla hand och tumme när du smsar.

Symptom: Stickningar, smärta.

4. Laptopknä

Du kan få utslag och hudförändringar på grund av att huden utsätts för värme mellan 42 till 47 grader under en längre tid, till exempel när du sitter med en bärbar dator i knät. Utslagen i form av röda nätliknande mönster är godartade, men kan öka risken för vissa cancerformer.

Tips på lösning: Ha inte datorn i knät, alternativt ha en kudde eller liknande som skydd under datorn.

Symptom: Utslag i form av röda nätliknande mönster på huden.

5. Skärmögon

Våra ögon är inte gjorda för att stirra in i en skärm hela dagarna och vi tenderar att blinka mer sällan när vi ändå gör det. Då kan du få skärmögon.

Tips på lösning: Gör paus från skärmarbetet flera gånger per dag. Undersök synen för att säkerställa att du inte fått förändrad syn och till exempel behöver skärmglasögon.

Symptom: Röda, kliande, svidande ögon. Torra ögon. Svullna ögonlock. Huvudvärk. Dubbelseende.

6. Handkontrollsyndrom

Du kan få överbelastningsskada av ofta upprepade rörelser, till exempel arbete vid tangentbord. Karpaltunnelsyndrom, som det heter, innebär att nerver och senor till muskler i fingrarna blir inflammerade, svullnar och klämmer nerverna i handlederna.

Tips på lösning: Byt gärna ställning ofta när du sitter med dator, mobil eller surfplatta. Se till att vila underarmarna på någon form av stöd och skaffa lämpliga hjälpmedel för att få en bra handplacering. Stretcha, gör avslappningsövningar och ta paus. Vid långvariga besvär kan nerverna skadas och operation behövas.

Symptom: Stickningar, domningar och försämrad känsel, framför allt i tummen, pekfingret och långfingret.

7. Klickarmbåge

Klickarmbåge är numera betydligt vanligare hos datoranvändare än, som tidigare när det främst benämndes tennisarmbåge, hos just tennisspelare. Det är en inflammation i armbågarnas muskelfästen som kan uppstå av repetitivt arbete där du överansträngt handlederna eller fingrarnas muskler.

Tips på lösning: Byt ställning ofta när du sitter med dator, mobil eller surfplatta. Vila underarmarna på någon form av stöd och skaffa lämpliga hjälpmedel för att få en bra handplacering. Stretcha, gör avslappningsövningar och ta paus.

Symptom: Smärta på utsidan av armbågen och underarmen. Svårt att gripa tag i och lyfta saker, även lätta.

8. Candy Crush-arm

Candy Crush-arm eller musarm kan man få efter ånga små upprepade rörelser med händerna.

Tips på lösning: Samma som för klickarmbåge.

Symptom: Ömhet, smärta eller stelhet, stickningar, svaghet.

Läs mer om arbetsskador här.

 

Tipsa webbredaktionen

webbredaktionen@vision.se

Nyheter

Så minskar du risken för kognitiv överbelastning vid distansarbete

Arbetsdagen börjar och du tar plats vid ditt köksbord som blivit din nya arbetsplats. Du går igenom mejlen under morgonens första digitala möte samtidigt som olika chattkanaler pockar frenetiskt på din uppmärksamhet. Det borras inne hos grannen och både katt och sambo rör sig i bakgrunden. Känner du igen dig? Du är inte ensam. Den kognitiva påfrestningen på hjärnan ökar när vi jobbar mer digitalt. Så här kan du göra för att minska störningar i hemmakontoret.  2021-04-28

Så skapar du en mer jämställd arbetsplats

Vision jobbar aktivt för ett schyst arbetsliv med nolltolerans mot diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill skapa en arbetsplats där alla känner sig välkomna och inkluderande. Här är 5 tips för hur du kan vara med och bidra till en mer jämställd arbetsplats.  2021-03-08

Uppmärksamma trakasserier – extra viktigt vid distansarbete

Förebyggande insatser är avgörande för att motverka sexuella trakasserier på arbetsplatsen. Utsattheten har inte minskat till följd av coronapandemin då många jobbar på distans, däremot har det blivit svårare att upptäcka. Så här kan du som chef agera.  2021-03-01

6 tips till motivation i hemmakontoret

Julen är över och de flesta har nu återvänt till jobbet efter en härlig ledighet. Men att börja jobba igen när hemmet är den nya arbetsplatsen är en speciell situation som lätt kan leda till brist på motivation. Så här kan du göra för att peppa dig själv inför jobbstarten i hemmakontoret!  2021-01-14

Till arkivet

1153 nya medlemmar under oktober

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vårt frågeforum