×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Undvik stressfällorna i jul

2018-12-17

Efter en intensiv höst har det äntligen blivit dags för några dagars julledighet. Det innebär tid för den så viktiga återhämtningen. Men julen kan också vara en riktig stressfälla – här är de bästa knepen som kan få dig att varva ner.

Inte nog med att många projekt på jobbet ofta har deadline just före årsskiftet. Dessutom gnager ofta tanken på att granen ska kläs, julklappar ska inhandlas, pyntet ska fram och julmaten ska tillagas. Att inte ha någon att fira jul med kan vara ett annat stressmoment, precis som trassliga familjerelationer som ofta kommer upp till ytan just i juletid. Kring jul finns mycket som kan skapa stress, menar psykologen Jenny Klefbom:

– Det finns generella förväntningar om att man ska vara glad under julen, ha hunnit med allt, städat och köpt fina presenter fast man kanske inte har råd. Det är viktigt att göra det man själv vill och inte försöka leva upp till samhällets normer eller släktens förväntningar, säger Jenny.

I den bästa av världar skulle julens lediga dagar innebära tid till att göra lustfyllda saker och koppla av med familjen. Tyvärr är verkligheten ofta långt därifrån. Många av oss jäktar in i det sista för att sedan kraschlanda när julfirandet väl är avklarat. Jenny Klefbom tipsar:

– Om du tycker om att julförbereda, se till att ta några dagar ledigt före jul för att istället jobba i mellandagarna, säger Jenny Klefbom.

Att ge sig själv tid att vila under julen är viktigt för att ladda batterierna inför den kommande vårterminen. Sömn och fysisk aktivitet är allra viktigast, men det som ger återhämtning varierar från person till person – hitta det som passar just dig. Nyckeln till att låta kropp och knopp återhämta sig är att prioritera bland julens alla måsten. Här är tio tips för att minska julstressen:

  • Sänk ambitionen och kraven på dig själv, både hemma och på jobbet. Prioritera det viktigaste och låt resten vara.
  • Fördela uppgifterna inom familjen så att inte en person gör allt.
  • Julstöka med barnen så blir plikterna ett roligt nöje.
  • Gör julbordet till ett knytkalas.
  • Kom överens med släkten om att skippa pliktjulklappar till de vuxna.
  • Koppla bort jobbet under julhelgen och kolla inte mejlen under Kalle Anka.
  • Planera in tid för vila och återhämtning.
  • Ta en promenad och vistas ute i friska luften. All fysisk aktivitet minskar nivån av stresshormoner.
  • Tala vänligt med varandra.
  • Ett alternativ, om man har råd, är att resa bort och fira jul.

Test: Hur mycket återhämtning behöver du?

Nyheter

Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef på Vision

Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef på Vision

Vägen till friskare arbetsplatser går genom samverkan

Hög sjukfrånvaro är negativ för alla. Det innebär sämre livskvalitet för medarbetare och förlorade kompetenser och ökade kostnader för arbetsgivare. Nu finns en ny vägledning som ska underlätta arbetet i centrala samverkansgrupper och skyddskommittéer. Vägledningen innehåller bland annat framgångsfaktorer och förslag på en arbetsprocess för att hitta en väg till friskare arbetsplatser.  för 11 dagar sedan

Så blir du mer produktiv

Att bli mer produktiv handlar inte om att jobba hårdare utan att jobba smartare.  2019-02-14

Gulliga katter på nätet kan förbättra arbetsmiljön

Tittar du på kattfilmer på arbetstid? Fortsätt med det! Studier visar att den som tar en paus i arbetet och tittar på kattklipp blir piggare, gladare och jobbar bättre.  2019-02-04

Nyårslöftet: Stressa mindre på jobbet

Nyårslöften känns lite avlägset så här halvvägs in i februari men i en undersökning som Blocket Jobb har gjort, i samarbete med Kantar Sifo, kan vi läsa att yrkesverksamma svenskar har avlagt löftet att stressa mindre på jobbet. Har du lyckats hålla nyårslöftet?  2019-02-12

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb