×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Så tar du rast på bäst sätt

2017-02-07

Det är nyttigt att ha en bra pauskultur på en arbetsplats. Det motverkar en ohälsosam arbetsbelastning och så här på en tisdag så kan det vara bra att få några tips på hur du kan skapa en sund pauskultur på arbetsplatsen.

För att orka med en hel arbetsdag behövs korta återhämtningar under dagen. Just korta återhämtningar är viktiga för att man ska kunna hantera arbetsbelastningen så att den inte blir ohälsosam.

Förra året skrev Suntarbetsliv.se en artikel utifrån studier från Texas och Danmark som visar på att hur vi pausarhar en avgörande betydelse för hur vi trivs på jobbet och hur vi mår.

– Många arbetsplatser har en förvånansvärt dålig pauskultur och många anställda upplever att de har det så jäktigt att de inte alls har tid att ta rast. Men vi har inte tid att låta bli. Om arbetsdagen blir så hektisk att man bara kan klara det som precis är framför näsan på en, har man ett helt oändamålsenligt sätt att jobba på, säger forskaren Helge Hvid vid Roskildeuniversitetets centrum i en intervju i Berlingske Tidende.

Läs även: Vision startar landets största dialog för mänskligare arbetsliv

Här är några riktlinjer för rast enligt Helge Hvid:

1. Skapa mötesplatser. Det behövs rum för raster, där man kan prata informellt.

2. Ha banérförare för rasten. Chefer och skyddsombud måste gå i täten när det gäller att hålla fast vid att det är både normalt och nödvändigt ta pauser.

3. Anpassa pausen till gruppen. Beroende på arbetet, och de människor som utför det, ser pausbehoven olika ut: lugn och ro, snack, motion? Det hänger ihop med om ni i ert jobb sitter stilla eller är på språng, om det är samma arbete dag ut och dag in, eller om ni jobbar med en massa olika saker.

4. Hitta den rätta rytmen. De arbetsuppgifter som ni utför påverkar förstås hur ofta och när ni tar pauser, och hur långa de bör vara. Man kan ha pauser på bestämda klockslag – eller ta dem i samband med att man övergår från en uppgift till en annan.

5. Stäng av omvärlden. Under pausen gäller att skärma av sig från störningar, vare sig det är e-posten och sms:en som plingar, eller telefonen som ringer – eller någon person som avbryter pausen med frågor som kan vänta. Kom överens om vad som gäller.

6. Blanda svåra och lätta arbetsuppgifter. Se till att skapa mentala pauser mellan uppgifter som är särskilt krävande.

7. Ta med pauskulturen hem. Tar du arbete med dig hem – se till att begränsa hemarbetet till en bestämd tid. Bestäm vad du ska hinna med, så att du inte får dåligt samvete för att du inte gjort mer än det du gjort.

Arbejdsmiljoweb.dk ger även förslag till hur man kan kombinera rörelse och rast för att kunna få bort stresshormonerna:

1. Ställ cykeln eller bilen lite längre bort. En liten extra promenad ger både kroppen motion och huvudet en vilopaus.

2. Gå en promenad. Gör ett avbrott och kom ut och gå, det ger ofta mer energi.

3. Gör en snabb fysisk övning. Sväng på armarna eller sträck ut på dig, när du exempelvis står och väntar vid skrivaren. Enkla fysiska övningar avlastar kroppen och ger mer energi. Det ska vara trevliga rörelser som du tycker om att utföra.

4. Lek. En snabb lek ger ny energi till huvud och kropp. Det kan vara allt från att hoppa hopprep till att en omgång med ishockeyspel.

5. Använd motionsrummet. Och det går att ha aktiviteter som är avkopplande utan att man behöver bli svettig. Pröva gärna att göra det tillsammans med en kollega.

6. Gå en omväg på arbetsplatsen. Genom att inte gå raka vägen när du exempelvis ska hämta någonting, kan du skapa en liten extra minirast i rörelse.

7. Dansa. Dans är en bra "avstressare". Pröva någon gång att sätta på bra musik i pausrummet, eller i skrivarrummet! Gör man det tillsammans, och man kommer över blygheten, kan det vara roligt och skapar gemenskap – och man får mycket avkoppling på 3,5 minut!

Läs mer här: Bra pauskultur är nyttig för hälsan och arbetsresultatet

Tipsa webbredaktionen

webbredaktionen@vision.se

Nyheter

Ångestpodden om Socialrättsdagen: ”De som drabbas får aldrig glömmas bort”

Den 16 mars deltar Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg, skaparna av Ångestpodden, på Socialrättsdagen. På konferensen kommer de berätta om kampanjen #mellanstolarna – ett samarbete med Vision, BRIS, Suicide Zero och Hjärnkoll som engagerade socialministern Lena Hallengren.  för 4 dagar sedan

Så lyckas du koppla bort jobbet i jul

Många har svårt att ta ledigt från jobbet under julen. Här kommer några tips från Angela Ahola, doktor i psykologi, om hur du kan koppla bort arbetet under julledigheten.  2019-12-16

Så får du en lugn jul

Efter en intensiv höst har det äntligen blivit dags för några dagars julledighet. Det innebär tid för den så viktiga återhämtningen. Men julen kan också vara en riktig stressfälla – här är de bästa knepen som kan få dig att varva ner.  2019-12-09

Veronica Magnusson: "Alla som arbetar med barn måste få förutsättningar att tillgodose barnens rättigheter"

Den 4 februari inleder Visions förbundsordförande Veronica Magnusson Barnkonventionsdagen tillsammans med JP Infonets VD Jörgen Palmberg.  2019-12-10

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb