×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

warning icon

Systemunderhåll i helgen

I helgen, lördag 27 feb kl 07 - söndag 28 feb kl 15 kommer vi att genomföra systemunderhåll vilket innebär att det inte är möjligt att logga in på vision.se, lönestatistik, fv-mejl, Mina sidor eller i Vision-appen under denna tid.

  • Mariana Westerholm.

    Mariana Westerholm.

Så vände Kungsbacka den negativa trenden i socialtjänsten

2016-09-26

Kungsbacka kommun hade kris i socialtjänsten. Mariana Westerholm berättar här hur de arbetade för att stabilisera personalsituationen inom socialtjänsten.

2014 hade krisen på IFO, individ och familjeomsorgen, i Kungsbacka kommun blivit så stor att något behövde göras. Förvaltningschefen lämnade, flera enhetschefer hade slutat och det saknades socialsekreterare på många platser. Mariana Westerholm var då förvaltningschef över kultur och turism men fick i uppdrag att skapa en stabil plattform på IFO.

– Jag har varit chef och ledare i många år. Jag är inte ämnesbunden men för att driva förändringsarbete är jag en kompetent chef. Socialtjänsten var något nytt för mig och mitt uppdrag var att gå in och se hur vi ska hitta en väg framåt tillsammans med medarbetarna som var kvar, berättar Mariana.

När Mariana kom in var det drygt 6-7 enhetschefer kvar och det borde ha varit 15.

– Det var kris i verksamheten och många chefer hade försvunnit och de som var kvar skulle gå på semester. Det var en absurd situation.

Vad gjorde du då?

– En viktig sak för att få ordning på krisen var att jag hade ett väldigt bra och nära samarbete med nämnd och ordförande. Jag fick mandat att göra de förändringar som jag såg behövdes och de var insatta i de problem som fanns. De var väldigt kloka och var ett stort stöd i styrningen. Jag kände att jag hade en stor tillit och det är jätteviktigt när man ska vända en situation av den här kalibern, säger Mariana och fortsätter:

– Det var en svår situation för väldigt många. Det fanns inga nya pengar och de resurser jag hade var mig själv, nämnden och de få som var kvar. Vi var så pass få kvar så jag valde att ta bort linjestrukturen helt. De som var kvar hade inget förtroende kvar för varandra, så jag började med att sätta alla runt ett bord och skapa en ledningsgrupp med enhetscheferna, HR-konsulterna, kommunikationsavdelningen med flera, för att få input från alla håll och lösa det här tillsammans.

Läs mer: Svårt att klara personalförsörjningen i socialtjänsten

Det var viktigt för Mariana att alla skulle förstå vilka problem som fanns, vad övriga medarbetare hade för synpunkter och bestämma vad de behövde prioritera.

– Bara för att det är kris så stannar inte livet av för alla klienter. Vi fick helt enkelt skala av och renodla socialtjänsten. Vi tittade på vad som var vår huvuduppgift och prioriterade bort det vi inte hann med att göra. Det här tog tid eftersom vi hade personalbrist både på chefssidan och medarbetarsidan, samt att det inte fanns någon tillit i organisationen. Men det var nödvändigt eftersom vi behövde komma ikapp och känna att vårt jobb var görligt.

Hur löste ni personalbristen?

– Alla som var kvar har gjort ett fantastiskt jobb! Man började lita på och hjälpa varandra, samt att vi lärde känna varandra och började förstå varandra. Sedan arbetade vi hårt med rekryteringen, men innan vi hade fått in mer personal så jobbade vi på flera tjänster. Jag var exempelvis förvaltningschef, vikarie för två verksamhetschefer och en enhetschef samt att jag hade beredskap dygnet runt på våra boenden. Men jag behövde göra det för att visa att det var möjligt att vända det här, så länge vi hjälptes åt, berättar Mariana och fortsätter:

Läs mer: Åtta åtgärder för en stabil personalsituation inom socialtjänsten

– Vi arbetade med att renodla rollerna och se till att vi fick en struktur som fungerade. Innan hade man ingen struktur och allt som behövdes göras skickades mellan olika avdelningar och till ledningsgruppen för beslut. Någon la sig alltid i och det dröjde innan beslut blev klara. Så går det inte att ha det i en effektiv organisation så jag var tydlig med var beslutsmandaten låg. Det låg inte bara hos mig utan även hos enhetscheferna och de gjorde ett fantastiskt jobb. De mobiliserade sig och tog till vara på allas kompetens och förmågor för att få detta skepp att rulla.

Samarbetet med facken gick väldigt bra under den här perioden anser Mariana.

– Ja, vi hade informella möten och pratade väldigt öppet om allting som behövdes göras. Jag berättade om det som var på gång och facken fick komma med respons och berätta vad medarbetarna sade. De var med från början och vi samarbetade väldigt bra. Jag kan tycka att fokus i socialtjänsten är lite för lite på att skapa relationer och bygga förtroende mellan chefer, mellan fack och arbetsgivare, mellan chefer och medarbetare och så vidare.

Efter drygt ett år så började man känna att man var på banan igen och efter 1,5 år så lämnade Mariana tjänsten som förvaltningschef och blev biträdande kommunchef.

– Jag är stolt över att vi lyckades få ordning på det kaos som var och lyckades blicka framåt med en ny plattform att stå på. Alla tog sitt ansvar och förstod att man behövde hjälpas åt för att bidra till andras framgång på jobbet. Vi hade lagt ner verksamheter, startat upp nya och fått bukt på många strukturella problem. Vi hade lyckats bygga relationer, fått förtroende för varandra och förstått att det är en socialtjänst, inte flera olika där folk står i olika rang, säger Mariana.

I dag är det lugnare på förvaltningen, även fast man slog ihop IFO med funktionsstöd så är man i fas. Man lyckades rekrytera så att man blev fullbemannade på många enheter och man arbetar hårt för att sammanslagningen ska bli så bra som möjligt.

– Vi blev duktiga på att rekrytera. Enhetscheferna och medarbetarna var extremt duktiga ambassadörer och vi mörkade aldrig att vi jobbade oss ur en kris. I stället vände vi på det och berättade att om ni vill vara med på en rolig resa, bygga något nytt och även få vara med i ett utvecklingsarbete, så ska ni jobba här. Och vi fick in nytt folk, säger Mariana och fortsätter:

– Man blev lite orolig att det skulle bli samma tuffa resa igen när förvaltningarna skulle slå samman, men grunden som vi hade skapat gjorde så att de var förberedda och kände att de låg steget före den andra förvaltningen i många frågor. Det är många som ser tillbaka med stolthet över det arbete som de har gjort och det ska man göra, avslutar Mariana.

Läs även: Socialchefsrapport 2016

Tipsa webbredaktionen

webbredaktionen@vision.se

Nyheter

Till arkivet

Oroliga tider är vår grej.

Just nu är vi inne i en tuff period med mycket oro både för ekonomi och smittspridning. Det väcker såklart många frågor. Vår rådgivning är kostnadsfri för dig som är medlem och vi hjälper gärna till med råd och stöd kring alla frågor som har med ditt jobb att göra. 

Vision Direkt

Välkommen till Vision

Värna dina rättigheter. Försäkra din inkomst. Gå med i fack och a-kassan.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb