Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

  • Anna Widerberg

    Anna Widerberg

Bli expert på digital kommunikation – inspirationsdag i Örebro

2016-09-21

En heldag för förtroendevalda med föreläsningar, diskussioner och workshops är tänkt att bli startskottet för ett mer genomgripande arbete med digital kommunikation och sociala medier inom region Västerås.

Dagen anordnas av Regionala opinionsbildningsnätverket och om dagen blir lyckad kan den komma att följas av lokala utbildningar för avdelningar och klubbar i regionen.

– Vi i opinionsbildningsnätverket har märkt att många avdelningar och klubbar känner sig osäkra på vad de får och bör göra i sociala medier. De kanske har en Facebooksida som de inte riktigt vet hur de ska använda eller så funderar de på att starta en sida. Eller kanske ett konto på Instagram. Osäkerheten är inte alls konstig, vi befinner oss i mitt i en stor förändring när det gäller hur vi kommunicerar. Samtidigt finns det förväntningar från centralt håll inom Vision när det gäller digital kommunikation på lokal nivå, berättar Anna Widerberg, som har arbetat som digital kommunikatör i Västerås stad i åtta år och med kommunikationsfrågor inom Vision i Västerås stad i tre år.

Vad kommer dagen att innehålla?

– Inspirationsdagen handlar egentligen om en viktig fråga: Hur använder vi sociala medier och varför, utifrån ett fackligt perspektiv? Förhoppningsvis kommer vi tillsammans att kunna svara på den frågan när dagen är slut. Vi kommer att inleda med att prata lite vem och vilka som har haft makten över orden genom historien och den delen kommer att innehålla både tryckpressen, författaren Arthur C Clarke och dinosaurier. Förhoppningen är att öka kunskapen om hur sättet vi umgås och kommunicerar med varandra förändras och vad det betyder för oss i vår fackliga roll, berättar Anna.

Anna kommer även att gå igenom hur digital kommunikation fungerar.

– Vi har längre haft ett samhälle där envägskommunikation har fungerat ganska bra. Med hjälp av TV, tidningar och utskick från myndigheter och organisationer har vi fått reda på det vi behöver. Men i den nya digitala världen flödar information åt alla håll och alla som vill kan uttrycka sig offentligt, bli lästa och hörda. I dag handlar det inte längre om vem som får lov att publicera sig utan i dag är det framför allt intressant att titta på vem som hörs och varför just den personen hörs. Det är viktigt att förstå att sociala medier inte handlar om ett antal nya kanaler för kommunikation utan om ett helt nytt beteende som vi behöver lära oss mer om. Efter det är vi framme vid vårt konkreta uppdrag som förtroendevalda i Vision, säger Anna.

Anna fortsätter:

– Vi kommer att lägga mycket tid på att prata om deltagarnas egna erfarenheter och tankar när det gäller kommunikationen i sociala medier. Det finns säkert gott om exempel på bra saker som olika avdelningar gjort och kanske även mindre lyckade försök. Det ska bli erfarenhetsutbyte men jag tror också att vi kommer att se att vi befinner oss i ungefär samma läge, med liknande utmaningar.

Vad hoppas du att ni får ut av dagen?

– Jag hoppas att vi som är lite äldre sakta men säkert ser att sociala medier och det nya digitala landskapet är utmanande, spännande och roligt. Vi hoppas att dagen ska väcka en nyfikenhet hos deltagarna så att de vågar testa utifrån sina villkor. Jag tror att många är lite försiktiga som förtroendevalda på sociala medier men jag vill att de ska bli lite mer modiga, avslutar Anna.

Den 22 september går denna inspirationsdag i Örebro.

Annas tre bästa sociala medietips till förtroendevalda:

1. Var nyfiken! Lyssna först och prata sedan.
2. Uttryck dig enkelt! Krångla inte till det.
3. Var inte rädd!

Övriga i opinionsbildningsnätverket är Simon Kjellin, Pia Browall, Lenie Ivarsson, Peter Ristikartano, och Elisabeth Mellby. På inspirationsdagen kommer även Klas Engholm från avtalsgruppen att medverka.

Tipsa webbredaktionen

webbredaktionen@vision.se

Nyheter

Till arkivet

254 nya medlemmar under december

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar