Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Trelleborgs kommun tilldelas innovationspris

2016-10-03

SKL:s och Vinnovas nyinstiftade innovationspris gick i år till Trelleborgs kommun. De tilldelas priset för att de har skapat goda förutsättningar för innovation och gjort skillnad i vardagen för invånarna.

På Innovationsdagen 2016 delades SKL:s och Vinnovas nyinstiftade innovationspris ut. Bland 50 nomineringar hade en jury valt ut tre finalister som konferensdeltagarna kunde rösta på.

Syftet med detta innovationspris är att uppmärksamma offentliga aktörer som skapat goda förutsättningar för innovation och gjort skillnad i vardagen för invånarna. Årets vinnare blev Trelleborgs kommun.

Läs mer: Innovationspriset 2016

Juryns motivering:

"Med utgångspunkt i invånarnas behov har Trelleborgs kommun utvecklat en del av det offentliga åtagandet på ett modigt och tillitsbaserat sätt. Genom att ta tillvara möjligheterna för organisationsutveckling och digitalisering har de skapat tydliga servicevärden och effektiviseringsvinster. Modellen har stor potential att spridas till fler kommuner och sakområden."

Det är arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborgs kommun som har digitaliserat ansökningsförfarandet av det ekonomiska biståndet.

– Vi utgår från invånarnas behov och inte organisationen. Samhället har allt större behov av tillgänglighet och service. Medborgarna har i och med denna digitala ansökan fått en ökad service och tillgänglighet. Vi har även gjort organisationsförändringar som har varit en stor bidragande del till detta. Exempelvis så kunde ett beslut om försörjningsstöd ta åtta arbetsdagar och nu får man svar efter en arbetsdag, säger Eleonore Schlyte, handläggare.

För ett år sedan, 1 september, började man att använda den här digitala ansökan och Eleonore berättar att Trelleborgs kommun var först ut med detta.

– Vi tror att de som söker försörjningsstöd är som du och jag, förutom att de inte har något jobb. Vi jobbar mycket med tillit till individen och att man ska kunna göra egna val. Därför tror jag att vi fick det här priset, säger Eleonore.

I dag använder sig 75 procent av de som söker försörjningsstöd tjänsten.

– Vi ser att många använder tjänsten och vi hör inga invändningar mot den. Det här innebär ju att man inte behöver gå till rådhuset mellan klockan 8-16.30 med ansökan. Man kan lämna in den när man själv vill.

Hur känns det nu när ni har fått priset?

– Fantastiskt! Vi har kämpat hårt för detta under en väldigt lång tid och tjänsten är bra för de som behöver ansöka om försörjningsstöd. Vi har även haft runt 70 studiebesök och vi börjar se att flera kommuner börjar tänka som oss, säger Eleonore.

Har det här hjälpt dig i ditt jobb?

– Ja, det har det. Tidigare när man fick pappersansökningar fick man hålla på att bläddra i massa papper för att hitta allt det man behöver och man behövde ofta skicka efter kompletteringsblanketter. Nu förkortas handläggningstiderna och det blir enklare att handlägga då det är en digital blankett som är komplett. Det här frigör mer tid till annat, avslutar Eleonore.

– Trelleborg är gott exempel där man fångat nya perspektiv på gamla problem genom att förändra utformningen och genomförandet av en viktig välfärdstjänst. Det är ett modernt sätt att möta nya förväntningar och behov hos medborgarna. Det är bra när ny teknik och smarta lösningar frigör tid för både medborgaren och handläggaren, Anneli Hagberg, välfärdspolitisk strateg på Vision.

Tipsa webbredaktionen

webbredaktionen@vision.se

Nyheter

Till arkivet

269 nya medlemmar under december

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar