Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Osäkerhet kring regler för dataintrång bland medicinska sekreterare

2016-06-09

Det finns en osäkerhet kring reglerna för dataintrång och hantering av patientjournaler bland medicinska sekreterare, berättar Mikael Ruukel, förbundsjurist i Vision. Det här har varit ett problem sedan journalerna blev elektroniska.

Visions förbundsjurist Mikael Ruukel har gjort en rättsutredning avseende vilka straff- och arbetsrättsliga regler som gäller vid anställdas hantering av patientjournaler. Han menar att det finns osäkerhet kring reglerna för dataintrång och hantering av patientjournaler bland medicinska sekreterare.

– Man får inte gå in i patientjournaler som man inte har någon jobbanknytning till. Så säger lagen. Men det finns ofta en osäkerhet om vad som hör till ens arbete eller inte, säger Mikael Ruukel och fortsätter:

– Ett exempel där det kan uppstå problem är när arbetsgivare gör stickprov och kollar om någon har gått in i journaler för flera månader sedan. Då kan det bli problem eftersom arbetsgivaren vill ha förklaringar på varför man har varit inne i den här journalen för tre månader sedan. När man hanterar hundra journaler per dag så kan det bli svårt att kommentera just varför man hade varit inne i en specifik journal. Jag har fått veta att flera medicinska sekreterare känner sig rättslösa och oroliga över det här. Så jag gjorde en utredning på det för att kunna hjälpa dem.

Hur länge har det här varit ett problem?

– Som jag förstod det så har osäkerheten funnits sedan journalerna blev elektroniska. Tidigare lämnade man inte några spår efter sig som man gör i dag. På 90-talet blev det även några uppmärksammade rättsfall och folk dömdes för dataintrång. Dessutom har ju detta medfört att det har blivit enklare att komma åt patientjournalerna, vilket kräver ett större ansvar från de anställdas sida. Det här har gjort så att man blivit orolig.

Är det ett stort problem att man går och tittar i journaler även fast man inte ska göra det?

– Min bild är att våra medlemmar generellt har goda kunskaper om att journaler ska hanteras försiktigt och ansvarsfullt, men det verkar finnas en stor oro för att göra fel, säger Mikael Ruukel.

Vad är det som är förbjudet?

– Om man som anställd går in i en patientjournal som inte har med ens arbetsuppgifter att göra, så kan man göra sig skyldig till brottet dataintrång. Det är endast om man gör det med flit som det kan vara straffbart, alltså inte om man går in i fel journal av misstag. Däremot kan man inte skydda sig genom att säga att man inte kände till reglerna. Den som begår ett dataintrång kan riskera böter eller i värsta fall fängelse. Man kan också riskera att det får konsekvenser för ens anställning, exempelvis avskedande, uppsägning eller varning, beroende på vad man har gjort och hur allvarligt det är.

Vad ska man göra för att undvika att göra fel?

– Det viktigaste är egentligen kunskap och tydlighet, och där kan alla fylla en roll genom att fundera över hur det ser ut på sin arbetsplats och ta upp det på arbetsplatsträffar eller möten. Det är viktigt att alla får en bra introduktion och att kunskapen fylls på och repeteras. Sen är det också viktigt att fundera över vilka moment som ingår i ens arbetsuppgifter och om dessa ska lösas genom att öppna en patientjournal eller på något annat sätt. I slutänden är det alltid arbetsgivaren som bestämmer hur arbetet ska utföras, och så länge man följer de instruktioner man har fått så riskerar man inte att göra något fel. Det är viktigt att det inte finns någon osäkerhet, och om det gör det så måste man fråga tills man får ett svar som man begriper, säger Mikael Ruukel.

Ett typexempel där medicinska sekreterare är oroliga att de gör något fel är när en patient ringer in och de måste kolla upp om patienten hör hemma på det sjukhuset eller inte.

– Om då patienten inte hör hemma där så hjälper medicinska sekreteraren patienten rätt men efteråt så kan man bli orolig över att man har öppnat en journal på en patient som inte hör hemma på det sjukhuset. Men min bedömning är att man inte har gjort något fel så länge det är ditt uppdrag att svara i telefon och hjälpa patienten att komma till rätt sjukhus. Är man osäker på om det är ens uppdrag att göra detta så prata med arbetsgivaren och fråga hur man ska göra för att leda patienten rätt. Samma sak gäller om man är osäker på om man ska använda patientjournalen eller något annat sätt för att hänvisa patienten rätt – dubbelkolla alltid med arbetsgivaren. Det är viktigt att identifiera situationer där det kan bli problem, berättar Mikael Ruukel.

Sammanfattning av förslag på åtgärder och sådant man kan ta upp på ett ATP när man pratar om dataintrång:

• Gå gärna igenom situationer där ni känner er osäkra på hur ni ska göra. Ganska ofta så är man flera som känner sig osäkra över samma sak. Fundera gärna på om ni är osäkra över hur bestämmelserna ser ut, eller det är själva tillämpningen, alltså ert arbetssätt, som ni är osäkra över.

• Tycker ni att information och utbildning är tillräcklig? Både för nyanställda och för de som har arbetat ett tag? Finns det en plan för hur utbildningen ska gå till och vad som ska innefattas?

• Det är alltid bra om den anställde och arbetsgivaren gemensamt upprättar en dokumentation över vilken utbildning om sekretessregler som den anställde har fått. Genom att göra det gemensamt så kan den anställde kontrollera att hen verkligen har fått den kunskap som står i dokumentationen.

• Vet ni vem ni ska fråga om ni känner er osäkra på reglerna eller hur ni ska göra i en speciell situation? Är den personen lätt att få tag i om det behövs ett snabbt svar? Det kan vara bra att dokumentera frågor och svar så att alla kan få samma information och så att det inte blir några diskussioner i efterhand om vad som har sagts.

• Är det tydligt vilka arbetsuppgifter som ingår i tjänsterna och hur detta arbete ska utföras? På det sättet blir det också tydligt när det när den anställde "behöver uppgifterna för sitt arbete".

• Hur ska man göra för att exempelvis kunna hänvisa en patient som ringer eller skriver? Är det ok med arbetsgivaren att göra detta genom att titta i patientjournalen? Om inte, hur ska man göra istället?

• Finns det något sätt att dokumentera om en patientjournal har öppnats av misstag? Tycker arbetsgivaren att det borde finnas nåt sådant sätt? Finns det i så fall någon möjlighet att göra en sådan anteckning i datasystemet eller hur ska det göras? Finns det möjlighet att införa något slags "snabbval" i datasystemet för att göra det enklare?

Tipsa webbredaktionen

webbredaktionen@vision.se

Nyheter

Till arkivet

254 nya medlemmar under december

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar