Carma är det nya verksamhetssystemet för Vision som kommer att innefatta ett antal olika moduler, där medlemshantering, kurshantering, ärendehantering och mycket annat finns. Arbetet med att ta fram det nya systemet har pågått under snart ett år och i maj är det dags för lansering. Under hela tiden har Visions anställda fått vara med och påverkat det system som de själva ska arbeta i.
– Det är Visions anställda som kommer att använda detta system. Det system vi har i dag är helt egenbyggt och då är man mer personberoende av konsulter och allt som utvecklas måste vi själva bygga och kravställa. Nu går vi in i ett stort system från en av världens största leverantörer som kommer med egna uppdateringar och förbättras hela tiden. Det här kommer att hjälpa Vision då vi bättre kan hänga med i utvecklingen genom nya versioner av systemet, säger Danny
Hur har Visions anställda fått vara med och påverkat i detta arbete med ett nytt system?
– Vi vände lite på det, i stället för att låta utvecklarna lära sig verksamheten så är det verksamheten som går mot utvecklarna lite mer. Vi har utsett modulansvariga på alla stora områden som i sin tur har olika referensgrupper och användare bakom sig. På det sättet så har vi fått att det är verksamheten som är med och kravställer och testar systemet, i stället för att det är bara IT eller utvecklare som är med. Verksamhetspersonalen är med som modulansvariga och de har lärt sig att skriva testfall, skriva krav och testa av krav, berättar Danny.
Har det varit ett bra arbetssätt?
– Det tror jag! De har lärt sig väldigt mycket men det har varit en utmanande resa för de som har varit involverade.
Vid lanseringen i maj, finns allt som Visions anställda behöver?
– Allt det väsentliga kommer att vara där men verksamheten utvecklas hela tiden och det kommer även systemet att behöva göra. Det finns mer vi kommer att vilja göra i framtiden, säger Danny.
Vilka är det som kommer att använda det här systemet?
– Medlemsenheten, de som hanterar ärenden ute på center och funktioner internt, men jag tror runt 80 procent av de anställda kommer att använda sig av det här systemet. Förtroendevalda kommer också att kunna använda sig av systemet men då i en förenklad version som är anpassad för förtroendevalda.
Hur märker medlemmarna att Vision har bytt system?
– På sikt hoppas att vi kan ge dem bättre service genom exempelvis utskick som är mer riktade för deras områden. Vi hoppas även att kunna utveckla "Mina sidor" på vision.se så att de innehåller ännu mer information.
Vad har du själv för förväntningar på Carma?
– Jag har stora förväntningar. Det första är att vi ska komma i mål och att det här blir ett bra stöd för Vision, avslutar Danny.
Vision kommer även att vara på plats under Mötesplats välfärdsteknologi och e-hälsa den 3-4 februari. Där kommer Vision prata om inflytande över den digitala arbetsmiljön men även om it-strul för chefer. Passa på att diskutera detta med Vision vid montern under mässan.