×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Hotfulla situationer inom socialtjänsten

2016-02-02

Det pågår just nu en rättegång om mordbrand mot flera socialkontor i Botkyrka. Carola Löfstrand, Visions expert på arbetsmiljöfrågor, berättar mer om de hotfulla situationer som kan uppstå för de som arbetar inom socialtjänsten.

I början av januari inleddes en rättegång vid Stockholms tingsrätt mot elva personer. De står bland annat åklagade för mordbrand efter att fem socialkontor i Botkyrka utsattes för brandattacker i somras. Man hade bland annat tänt eld på en socialsekreterares bil och satt kritiska lappar vid dennes bostad. Motivet ska vara hämnd för ett beslut om tvångsomhändertagande av en pojke.

Två socialsekreterare utsattes även i september för grova brott i hemmet, då någon hade kastat in brinnande föremål i deras hem.

Dessa händelser har utspelat sig både på arbetsplatsen och i hemmet. Därför ber vision.se Carola Löfstrand, ombudsman med ansvar för arbetsmiljöfrågor, att berätta lite om vad som är viktigt att tänka på när det gäller hot och våld i socialtjänsten.

Läs även: Ledarskap vid hot och våld

– Inom socialtjänsten är ledningen oftast väl medveten om vad som behöver göras på den egna arbetsplatsen. De är medvetna om att de behöver ha rutiner för att hantera hot och våld och att de behöver ha en krishantering som ska komma i gång när det händer något på arbetsplatsen. Däremot är det viktigt att man kommunicerar de rutiner som finns till alla och att man även jobbar systematisk med hot och våldsprevention vid förändring av arbetsuppgifter och lokaler. Det ska ingå i introduktionen och det behöver repeteras med jämna mellanrum, så att alla vet vad som gäller om det skulle hända något, säger Carola Löfstrand.

Viktig att inte göra klientbesök ensam

– Något ensamarbete med klientbesök på arbetsplatsen ska inte förekomma. Vid klientbesök på kontoret så ska mötesrummet vara riggat så att man inte riskerar att bli inträngd i ett hörn eller inte kan larma kollegorna. Det ska gärna vara genomskinliga dörrar och finnas larmknappar i rummet. Men det handlar också om att rusta personalen för att hantera klienten, som redan är i en utsatt position, på ett sätt som minskar risken för att hot och våldssituationer uppstår, säger Carola Löfstrand och fortsätter:

– Man kan förebygga att en hotfull situation uppstår eller eskalerar genom att bemöta människor på ett avväpnande sätt. Hur lokalerna upplevs är också en del i det. Socialtjänstens väntrum och reception kan vara välkomnande och skapa lugn, eller så är den kal, kall och signalerar myndighetsmakt och kan skapa en dålig sinnestämning redan innan klientmötet. En bra investering för arbetsgivaren är att låta personalen lära sig hur deras eget beteende kan påverka klienterna och hur de ska hantera konflikter innan de leder till hot eller våld. Det leder till färre hot och våldssituationer och gör att arbetet flyter på lättare för personalen.

När det gäller hot och våld utanför arbetsplatsen, har du några bra tips för vad man ska tänka på?

– Det är ännu viktigare att undvika ensamarbete vid klientbesök utanför socialkontoret. Det finns ju hembesöken, där man som myndighetsperson ofta upplevs inkräkta i klientens personliga integritet, eller så finns det fältarbete i miljöer på staden där det kan vara extra stökigt och där hotfulla situationer uppstår. Då ska man aldrig vara ensam. När man upplever att något är en hotfull situation, så bör man prata om det med sina kollegor, så att man inte bidrar till en arbetskultur där man säger "att lite skit får man tåla". Då kan det bli så att man reagerar för sent i en hotfull situation. Desto tidigare man reagerar, desto tidigare kan man börja interagera för att förebygga och minska att det eskalerar till en våldsituation, berättar Carola Löfstrand.

Hur ser det ut till och från jobbet?

– När man jobbar inom socialtjänsten så finns det risk att man utsätts för hot eller våld till och från jobbet. Uttalade hot som "jag vet vart du bor", "jag vet vart dina barn går i skolan" förekommer. Det går även att förebygga detta i viss mån. I arbetet med lokalerna bör man även lägga in de miljöer som exempelvis handlar om vägen från kontoret till parkeringsplatsen. Är det bra upplyst, har man byggt så att man får en bra överblick vilka som finns på parkeringen. En annan sak är att vara tydlig från socialtjänstens sida att hot och våld gentemot myndighetsutövande tjänstemän är ett brott och att anmälan alltid görs, oavsett var och när hotet eller våldsbrottet utförs. Arbetsgivaren bör uppmuntra att polisanmälan görs och stötta den som gör det. Det kan också handla om att jag själv som tjänsteman behöver göra en bedömning över riskerna med att ha mina privata kontaktuppgifter lättillgängliga på internet som eniro.se och hur mycket privatliv jag visar i sociala media. Arbetsgivaren kan inte tvinga dig att ta bort din adress från exempelvis eniro, men de kan ha det som ett tips så får medarbetaren själv avgöra, säger Carola Löfstrand.

Krishantering, även för anhöriga

– Det är viktigt att arbetsgivaren har en plan för krishantering och man ska kanske även fundera på om man inte ska vidga den till krishantering för anhöriga. Anhöriga blir även vittnen, och vittnen överlag behöver få stöd då även de kan vara att betrakta som brottsoffer. Socialsekreterare har en utsatt position och då kan man ju även fundera på om man inte ska ha krishantering för anhöriga, för även de drabbas om något händer hemma eller deras anhöriga på arbetsplatsen. Det här är något vi i dag saknar på många platser eftersom det tidigare inte har hänt så mycket utanför tjänsteutövningen. Men i dag har det blivit en upptrappning av hot och våld för de som jobbar inom socialtjänsten och det här är något arbetsgivarna kan behöva införa, avslutar Carola Löfstrand.

Läs mer om hot och våld här: Hot och våld i arbetslivet

På Suntarbetsliv.se kan man läsa mer om hur man kan förebygga hot och våld på arbetsplatsen. Verktyget ni som vill uppdatera ert arbete mot hot och våld heter "Bättre beredd än rädd" och var ett flerårigt forskningsprojekt om hot och våld inom kommun och landstingssektorn. Ett delprojekt genomfördes inom socialtjänsten. Det kan du läsa mer om här:

Tipsa webbredaktionen

webbredaktionen@vision.se

Nyheter

Till arkivet

1453 nya medlemmar under oktober

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vårt frågeforum