×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Så kan du ta kontroll över stressen

2016-04-19

Släpp saker du inte kan påverka, prioritera och ge dig själv tid för återhämtning. Här kommer sju tips för att minska stressen.

Att lösa en stressig situation med att stressa ännu mer är ingen bra metod. Det skriver Kvalitetsmagasinet och refererar till ett inlägg som Maria Gerlofson, på utbildningsföretaget Act and Grow, publicerat på Linkedin.

Läs mer om: #sjuktstressigt

Här kommer sju tips från Maria Gerlofson för att hantera stress på både lång och kort sikt:

1. Förändra eller ta bort saker som stressar dig. Det kan vara exempelvis att minska arbetstiden, få hjälp att prioritera, delegera arbetsuppgifter, slarva där det går eller kanske ändra arbetsfördelningen hemma. Ofta hamnar vi i att grubbla över problemet, snarare än att komma på lösningar och testa dem.

2. Acceptera och släpp saker du ändå inte kan förändra. Gör ett aktivt val så du inte lägger energi på saker du inte kan påverka eller göra något åt. Se också till att acceptera att det kan ta tid att förändra saker. Gå inte igång i tankar på att saker tar tid, om du nu inte kan påverka takten i förändringen. Gör det då isf.

3. Var medvetet närvarande. Med mindfulness får du distans till tankar och blir inte uppslukad av stressande tankar och känslor. Det kan räcka att då och då under dagen gå undan, ta ett djupt andetag och fokusera på hur din kropp känns just nu, utan att värdera eller döma. Prova också att göra en vardaglig sak extremt närvarande, som att borsta tänderna. Eller skaffa en app med meditationer – som du använder.

4. Återhämta dig. Gör sådant som ger dig energi, återhämtning och sov ordentligt. När vi är stressade har vi en tendens att göra mer av det som stressar oss. Gör mer av något annat istället, så blir du mer fokuserad och effektiv när du ska få undan det som är stressigt.

5. Motionera. Rör dig en stund varje dag. Träna eller promenera raskt minst 30 minuter två gånger per vecka. Res dig upp från din stol varje halvtimme om du sitter mycket.

6. Vårda dina relationer. Att ha goda relationer förebygger stress. Det är lätt hänt att minska ner på umgänge med familj och vänner när du är stressad. Men relationer hjälper dig att hantera stressen. Se också till att ni hinner umgås och skratta med varandra på jobbet. Det främjar arbetsglädje. Skratt reducerar dessutom stress.

7. Styrs av dina värderingar. Den som vet vad som är viktigt i livet och vilka grundläggande värden som betyder något har mindre stress. Värderingarna blir som en kompass när det stormar och blåser så att du kan gå i rätt riktning trots ovädret.

 

Tipsa webbredaktionen

webbredaktionen@vision.se

Nyheter

Faktorer som minskar smittan på äldreboenden

Ett närvarande ledarskap i kombination med förnyade arbetssätt och tät kommunikation har varit framgångsfaktorer i kampen mot coronavirus på landets äldreboenden. Det visar en inspektion som IVO har gjort.  2020-06-11

Testa: Har du koll på din jargong?

Orden vi använder spelar roll. Så vad är egentligen okej att säga på jobbet? Hur skapar vi en arbetsplats som är fri från onödiga jargonger och diskriminering? Gör testet och få koll på din jargong!  2020-06-09

Skyddsutrustning för medarbetare inom kontaktyrken

En stor del av Visions medlemmar arbetar inom kontaktyrken där fysisk närhet till exempelvis brukare, klienter och elever förekommer på daglig basis. Med anledning av coronapandemin har röster höjts om krav på skyddsutrustning inom dessa yrken. - Visions hållning är tydlig; arbetsgivaren är skyldig att skydda sin personal, menar Sara Gustavsson Roxell, socialpolitisk strateg.  2020-06-05

Den stressfria dagen

Idag den 28 maj är det den stressfria dagen! Här kommer några tips på hur du undviker stressen i sommar.  2020-05-28

Till arkivet

Oroliga tider är vår grej.

Just nu är vi inne i en tuff period med mycket oro både för ekonomi och smittspridning. Det väcker såklart många frågor. Vår rådgivning är kostnadsfri för dig som är medlem och vi hjälper gärna till med råd och stöd kring alla frågor som har med ditt jobb att göra. 

Vision Direkt

Välkommen till Vision

Värna dina rättigheter. Försäkra din inkomst. Gå med i fack och a-kassan.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb