Telefonen ringer och det tar bara några sekunder innan Robin Stjernfelt, 38, har svarat. På andra sidan undrar en medlem i fackförbundet Vision om hur det fungerar med föräldrapenningtillägg.
Med lugn och samlad stämma reder Robin upp situationen, säger tack och hej och lägger på. Samtalet tar bara några minuter. Ett ögonblick senare ringer telefonen igen.
– Vi sitter och svarar på frågor hela dagarna, och många funderingar är återkommande. Då har vi fått rätt erfarenhet för att ge svar ganska snabbt, berättar Robin som jobbar sitt tredje år på Vision.
Personlig rådgivning vardagar 8-20
Vision Direkt är en av flera förmåner som fackförbundets medlemmar får tillgång till. En möjlighet att under vardagar mellan 8-20 få råd och stöd av en professionell rådgivare. Antingen ringer du och får hjälp direkt – eller skickar du ett mejl och får svar inom 12 timmar.
Frågorna kan vara allt från funderingar kring huruvida man har rätt till lunchrast – till mer invecklade konflikter kring löner eller avtal. Vissa är väldigt rakt på sak, andra behöver någon som lyssnar och förstår deras situation.
– Ibland ringer folk in för att de bara vill prata, då får man ge de råd man kan och försöka peppa dem. Det är viktigt att vara en människokännare och försöka förstå olika behov, säger Robin Stjernfelt.
Om medlemskapet
Bästa tipset – få koll på dina rättigheter och skyldigheter
De flesta som hör av sig till Vision Direkt frågar om hur lång uppsägningstid man har eller vilken lön man bör ligga på. Det kan vara inför ett lönesamtal eller en nyanställning. Andra vanliga frågor gäller rättigheter och skyldigheter på en arbetsplats.
– Kunskapsnivån varierar givetvis beroende på vem man pratar med och hur lång arbetslivserfarenhet personen har. Vissa tror att man kan vara med i vilket fack som helst, andra tror att saker som OB, semesterdagar och sådant är garanterade. Vi hjälper gärna till, säger Robin Stjernfelt som understryker vikten av att du som anställd läser på själv också.
De vanligaste lagarna på jobbet
Fick arbetsgivaren att justera felaktig lön
I de fall medlemmen behöver ett tydligt stöd i dialogen med arbetsgivaren, slussas hen vidare till det lokala arbetsplatsombudet eller till den regionala ombudsmannen.
– I våras ringde en person in och tyckte att den hade fått fel lön. Det visade sig att personen hade fått för låg ersättning under ett uppdrag, så vi ringde arbetsgivaren för att få den sidan av historien. Vi lade fram vår åsikt och sa att vi tyckte vår medlem hade rätt till den uteblivna ersättningen.
– Rent lagligt kunde vi inte åberopa någonting, men på det etiska planet framförde vi att vår medlem faktiskt hade rätt till de här pengarna. En halvtimme senare hörde vår medlem av sig och hade fått tillägget. Det handlade om drygt 20 000 kronor.
Lönestatistik för ditt yrke
Du är aldrig ensam i din situation
Som medlem i Vision behöver du aldrig känna att du är ensam och isolerad när det uppstår otydliga eller tveksamma situationer på din arbetsplats. Robin Stjernfelt råder alla att ta hjälp av facket för att få rådgivning och stöd, och för att reda ut problem som din arbetsgivare kanske inte alltid tar på allvar.
– När facket, som har bättre koll på lagarna och mer kött på benen generellt, ringer upp så känner arbetsgivaren oftast att det handlar om ett riktigt problem. Vision eftersträvar alltid en konstruktiv dialog och och komma överens med arbetsgivaren, men om det krävs kan det vara skönt för den enskilde individen att ha facket i ryggen.
Tipsen för att få högre lön
Bli medlem
Vi erbjuder
- En vass inkomstförsäkring
- Stöd i karriären
- Schysta medlemsförmåner