Samtalsstöd som gör vardagen enklare
Med samtalsstödet ”Tusen frågor – Ett nummer” får du kostnadsfritt samtalsstöd när du behöver det. Helgfria vardagar 8.15–16.00 kan du ringa till 0771-65 50 50 och få professionell vägledning under full sekretess. Det kan gälla relationer, mobbning, missbruk eller ekonomi och juridik, både i jobbet och i privatlivet.
Vem kan använda tjänsten?
Samtalsstödet Tusen frågor – Ett nummer är en medlemsförmån för dig som har någon av Visions personförsäkringar hos Skandia och är under 67 år.
Det här kan du få hjälp med
Privata frågeställningar
Du får hjälp att reda ut frågor relaterade till livsstress – till exempel parrelationsproblem, samarbetsproblem, stress, föräldraskap, missbruk och sorg.
Juridik och ekonomi
Det kan handla om dina rättigheter, till exempel i samband med skilsmässa eller dödsfall. Du kan även få hjälp med ekonomiska frågor kring skulder, boende etc.
Hälsa, kost och motion
Du får proaktivt hälsostöd, exempelvis kring fysisk aktivitet och kostrådgivning. Du kan även ringa angående frågor som rör sjukdom och rehabilitering.
Nyhet: Vardagsprioritering
Det här är en ny tjänst som hjälper dig att skapa en bättre balans i vardagen. Genom nya tjänsten Vardagsprioritering kan du få hjälp att planera och prioritera dina olika aktiviteter. Du får möjlighet att påbörja en förändring för att öka ditt välmående på ett hållbart och långsiktigt sätt. Du ringer vårt samtalsstöd och får prata med en arbetsterapeut som gör en individuell kartläggning och ger dig handledning online upp till tre tillfällen.
(Vardagsprioritering är utvecklad med Skandias samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center och baseras på arbetsterapeutisk forskning)
Så fungerar Tusen frågor – Ett nummer
- Du ringer 0771-65 50 50, helgfria vardagar 8:15–16:00.
- Inom kort blir du kontaktad av en expert ur nätverket av jurister, ekonomer, psykologer, hälsopedagoger och kostrådgivare för ett första samtal. Samtalet sker under tystnadsplikt. Du betalar inte heller något för samtalet, utöver eventuell samtalstaxa.
- Bedömer experten att du behöver fler samtal kan du få högst två kostnadsfria uppföljningssamtal.
- Samtalen är rådgivande och lösningsfokuserade. Skulle du behöva ytterligare hjälp, till exempel med att upprätta juridiska dokument eller påbörja någon behandling, kan experten vägleda dig vidare.
Det här ingår inte i samtalsstödet
- Arbetsrättslig rådgivning eller hur du ska agera gentemot din arbetsgivare – kontakta i stället Vision Direkt.
- Handledning i chefsfrågor eller personalärenden – kontakta i stället Chef Direkt
Arbetsgivarens ansvar
Din arbetsgivare har ansvar för att arbetsmiljön är bra och att det ska kännas bra att gå till jobbet. Tjänsten Tusen frågor ersätter inte arbetsgivarens ansvar eller arbetsgivarens arbete med rehabilitering vid sjukdom. Samtalsstödet är ett anonymt, frivilligt komplement som Vision erbjuder i samarbete med Skandia.