Kontakta oss om förhandlingsframställan
Här hittar du som är arbetsgivare information om hur du skickar en förhandlingsframställan till Vision.
Hur går förhandlingsframställan till?
Förhandlingsframställan innebär att en av parterna – facket eller arbetsgivaren – lämnar en begäran om att förhandla en viss fråga med den andra parten. Den som får förhandlingsframställan är skyldig att ställa upp i förhandling.
Innan du som arbetsgivare tar beslut i en fråga där det föreligger förhandlingsskyldighet måste du kontakta de fackliga ombuden på arbetsplatsen för förhandling. Om ombud saknas ska du kontakta Visions center i det geografiska område där den berörda arbetsplatsen finns.
Skicka din förhandlingsframställan via mejl enligt instruktionerna nedan. Efter att vi har tagit emot din förhandlingsframställan återkommer vi till dig inom fem arbetsdagar.
Visions center
Vad ska ingå i förhandlingsframställan?
I förhandlingsframställan ska du ange följande uppgifter.
- Vad vill ni förhandla?
- Personallista med namn och personnummer på de berörda medarbetarna. Vision kollar därefter vilka medarbetare som är medlemmar hos oss. Mejla gärna listan som en lösenordsskyddad fil och skicka sedan lösenordet i ett separat mejl.
- Vilken kommun, stift eller område avser ärendet?
- Ert företags- eller organisationsnamn
- Ert organisationsnummer
- Namn på kontaktperson
- Ert telefonnummer och mejladress
- Bifogade filer som är relevanta för förhandlingen.
Har du frågor?
Kontakta Vision Direkt om du är osäker på vilket center du ska skicka förhandlingsframställan till. Ring 0771-44 00 00 vardagar klockan 8–20.
Du kan själv hitta svar på flera vanliga frågor bland våra frågor och svar.
Frågor och svar