Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig som är tjänsteman inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.

Medlemskapet i Vision

Är Vision rätt för dig?

A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Medlemsavgift

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella inkomstuppgifter om dig.

Som ny medlem är de tre första månaderna gratis. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle.

Om du är under 30 år när du blir medlem betalar du i stället 100 kronor för hela första året. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Om du uppdaterat ditt studentmedlemskap till ett yrkesverksamt medlemskap betalar du också bara 100 kronor i medlemsavgift för hela första året. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Försäkringar

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag Vision har avtal med.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag Vision har avtal med. Detta förutsatt att du är bosatt och folkbokförd i Sverige. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Vision ingriper inte i händelser eller tvister som inträffade innan du lämnade in din ansökan om medlemskap.

 

 

Bemötande och värdegrund

Som förtroendevald möter du många människor i ditt uppdrag. Här hittar du information om Visions värdegrund och tips på hur du kan ge ett bra bemötande.

Våga ta ställning och stå för din uppfattning

Vision förväntar sig att du respekterar andra som individer och personer. Det innebär inte att du behöver uppskatta eller dela en persons åsikter eller ställa upp på hens agerande.

Att vara ledare innebär att du är konsekvent och står för det du säger. Dina ord och dina handlingar ska ge ett och samma budskap. Det ger trovärdighet och tydlighet och det bidrar till att skapa en entydig och stark bild av Vision.

Värdegrund och verksamhet

Tonalitet 

Hur du låter och skriver är en viktig del av hur du uppfattas. Genom att tala, skriva och kommunicera med en och samma röst ger vi en tydlig bild av vilka Vision är. Tonalitet handlar inte bara om vad du säger utan hur du säger det

Ett gott bemötande fungerar nästan som magi. Att kunna ge ett bra bemötande handlar mycket om att kunna läsa av andra, byta perspektiv och föreställa sig hur det är att gå i någon annans skor.

Till exempel kan det vara provocerande att säga: "Vi följer bara våra regler" till någon i ett pressat läge. Säg i stället: "Jag är ledsen att du fått vänta/inte fått besked/fått stå i kö". Fortsätt med "Jag hoppas att jag ska kunna hjälpa dig nu" eller "Berätta om ditt ärende så ska jag se hur jag kan hjälpa dig".

Guide: Så skriver vi på Vision (pdf)

Om att möta missnöje

En grundpelare när du bemöter missnöjda personer är att jobba med deras förväntningar. Du kan exempelvis inleda med att säga: "Är det okej för dig om vi innan vi pratar om ditt ärende stämmer av lite vilka förväntningar du har på det här mötet/telefonsamtalet?".

Checklista för samtal med upprörda

  • Låt personen få ur sig sina känslor innan ni börjar prata om ärendet
  • Låt personen prata till punkt.
  • Fråga om hen vill att ni pratar om frågan på ett sansat sätt. Om hen säger ja kan du bekräfta genom att säga: "Bra, det är precis vad jag också vill".
  • Fråga vilka förväntningar hen har på mötet.
  • Lägg band på dina egna känslor och fokusera på sakfrågorna.
  • Besluta hur ni ska gå vidare med ärendet och vem som ansvarar för de olika delarna i beslutet.
  • Sammanfatta vad ni har kommit överens om.

Undvik att säga så här

  • "Tyvärr, vi följer bara våra regler."
  • "Nej, det går inte, dessvärre fungerar det inte så."
  • "Du har missuppfattat; du har fel."
  • "Ingen har klagat tidigare."
  • "Vi gör så gott vi kan."
  • "Alla ärenden behandlas i turordning."
  • "Har du inte läst informationen på vår hemsida?"

Säg så här i stället

  • "Jag beklagar att du fått vänta/inte fått besked/fått stå i kö."
  • "Det låter jobbigt, vad kan jag hjälpa dig med nu?"
  • "Då förstår jag om du är besviken."
  • "Jag är hemskt ledsen att behöva göra dig besviken."

Tipsa om tänkbara medlemmar

Känner du någon som skulle kunna vara med i Vision, men inte är det? Kontakta Medlemstipset!

Tipsa Vision

Söker du en uppdragshandling?

Beskrivningar av varje förtroendeuppdrag i Vision finns samlat bland våra riktlinjer.

Riktlinjer och material

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar

Ställ en fråga om ditt medlemskap

Starta chattbot

Kontakta oss istället

Kontakta oss