Rekryteringsdagen 2018
Under Rekryteringsdagen och Rekryteringsgalan den 1 februari 2018 fick vi chansen att uppmärksamma rekryteringsstjärnor runt om i landet och utbyta erfarenheter. Här kan du läsa om vinnarna och hitta de allra bästa rekryteringstipsen!
Våra bästa rekryteringstips
Här är topplistorna på de bästa tipsen.
Privata bolag, bolag med koppling till kommun och landsting, ideella föreningar och frikyrkor över 40 medlemmar
- Uppvisa lokal synlighet och närvaro
- Träffa alla nyanställda och finns med som referens i anställningsannonser
- Berätta om de saker som görs i det lokala fackliga arbetet
- Leta upp engagerade personer och involvera dem
- Förklara/berätta om medlemskapets värde och nyttan av att vara medlem
- Försök skapa en kultur där medlemmar rekryterar kollegor
Privata bolag, bolag med koppling till kommun och landsting, ideella föreningar och frikyrkor upp till 40 medlemmar
- Bra med kontakt med arbetsgivaren som ser värdet av lokal klubb
- Förmåner och rabatter i medlemskapet
- Närhet, personligt lokalt.
- Frukostmöten
- Vi alla medlemmar är facket
Kommunavdelning över 250 medlemmar
- Satsa på ombuden!
- Jättegod nyttig frukost. Samtidigt föreläsning om mindfulness.
- Finnas där och ställa frågan och inte ducka. Synas och höra av sig först – de ska inte behöva jaga dig.
- Håll koll på nyanställda och uppmärksamma dem.
- Större bredd på det en gör. Gör inte samma sak om och om igen för att hitta nya medlemmar. Våga göra ”koko”-saker.
- Fånga nya så tidigt som möjligt. Kan ni få informationen tidigt? Var tillgänglig när det behövs! Det uppskattas och uppmärksammas.
- Värva-appen.
- Lyckas i förhandlingar och förbättra villkor – och marknadsför!
Kommunavdelning med 101-250 medlemmar
- Knyta nyckelpersoner till styrelsen exempelvis på lönekontoret och passerkort. Skapar koll på nyanställda
- Fråga: Har du bilen försäkrad? Varför är du inte försäkrad själv? Blir liten dörröppnare
- Orten i fokus – alla avdelningar och klubbar samarbetar, ordnar exempelvis lunchföreläsning där alla Visionsmedlemmar på orten bjuds in oavsett var man arbetar.
- Bjuda in till lönepepp – föreläsning. Ta hjälp av rekryteringscoacherna
- Sätt mål på hur många nya som ska rekryteras – alla nyanställda ska få frågan!
- Ombud får 250 kronor per medlem för att göra aktiviteter för arbetsplatsen.
- Syns vi inte så finns vi inte!
Kommunavdelning upp till 100 medlemmar
- Värva-appen
- Transparens: Berätta vad vi gör för både medlemmar och icke medlemmar via nyhetsbrev, social medier, anslagstavlor. Var personliga!
- Medlemsvård blir självrekryterande
- Krydda Ny på jobbet kittet med extra ”goodie bag”
- Beställ flera exemplar av vår superfina tidning och lägg ut i alla personalrum/fikarum
- Ju mer engagerad du är, desto mer får du ut av ditt medlemskap!
- Det är inte så märkvärdigt egentligen.
Stiften
- Använd olika träffar och utbildningar som anordnas av arbetsgivaren, typ ”biskopsdag”, för att synas, dela ut give aways och ställa frågan till deltagarna.
- Ring eller mejla medlemmar inför förhandlingar/löneöversyner (medlemsvård). De sprider det vidare till sina kolleger att Vision är aktiva och intresserade av medlemmarna. Den personliga kontakten är viktig. Kommunicera med medlemmar före och efter exempelvis MBL. Genom att också göra medlemmarna mer aktiva blir de ambassadörer. Det kan göras genom att exempelvis erbjuda dem en gratis-månad om de går tre av Visions nätutbildningar.
- Skicka brev till nyanställda med exempelvis en isskrapa och ny på jobbet-kit samt Visionsinfo, följ upp med telefonsamtal för att presentera sig.
- Bjud in till roliga aktiviteter (typ Jesus Christ Superstar, After Dark, Spa, middagar, filmkvällar) i samband med ex. utbildningar och årsmöten. Då kan medlemmarna också passa på att ställa frågor.
- Sätt upp en Visions-anslagstavla där nyheter sätts upp utanför chefernas rum/toaletter/kopieringsrum. Där står medarbetare och väntar på att få gå in till chefen och läser då nyheter och information på anslagstavlan.
Landsting/regioner
- Arbetsmiljö – prata, delaktighet
- Första kontakten vid rekrytering
- Kommunikation ”före-under-efter”
- Fika med facket
- Informera om intresseförhandling, prata ”förbättringsförhandlingar”
- Informera om kollektivavtalets värde
- Samarbetsexplosioner
- Synlighet – ställa frågan
- Lokala närvaron
- Ha roligt
Bubblarna
- Sätt av tid för att gå runt och prata med potentiella medlemmar när man är ute på arbetsplatsbesök.
- Skicka in namn till medlemstipset genom att exempelvis ta fram listor på nyanställda
- Sprid värva-kampanjer till alla medlemmar/kolleger och uppmuntra dem att rekrytera. 100 kronor första året för de under 30 år hjälper till.
- För de yngre nyanställda behöver man förklara den svenska modellen på ett coolt och kort sätt.
- Erbjud förmåner som exempelvis aktivitetspeng eller kulturpeng till medlemmarna
- Samarbeta med kommuner och landsting för att göra aktiviteter som gör att man syns. Exempelvis Astrid Lindgrens värld.
Vinnarna
Stort grattis till alla vinnarna!
Årets rekryteringsstjärna
Maria Högberg från Älvkarleby är Årets rekryteringsstjärna med motiveringen:
En lågmäld energisk förtroendevald som använder Visions breda stöd och varianter till rekrytering med lyckat resultat. Har sedan flera år med positivitet och engagemang anammat ett vägvinnande arbetssätt och varit drivande i att ställa frågan. Hon har blivit en förebild inte bara i sin styrelse och bland ombud utan även i andra delar av regionen. Dessutom har hon också skaffat sig ett stort förtroendekapital hos arbetsgivaren genom sin målinriktade och orädda framtoning. Hennes kontaktnät gör att hon har full koll på alla nyanställda och ser till att arbetsplatsbesök är förberedda och välplanerade vilket bidrar till en hög anslutningsgrad till Vision.
Bästa avdelning/klubb
Kategori: Bolag fler än 40 medlemmar
Vinnare: Stockholms Stadsmission Vision
Antal nya medlemmar (i procent): 31,19 procent
Kategori: Bolag färre än 40 medlemmar
Vinnare: Vision Dalatrafik
Antal nya medlemmar (i procent): 77,42 procent
Kategori: Kommun fler än 250 medlemmar
Vinnare: Vision avdelning 018 i Falkenberg
Antal nya medlemmar (i procent): 19,01 procent
Kategori: Kommun 101-250 medlemmar
Vinnare: Klippanavdelningen
Antal nya medlemmar (i procent): 33,33 procent
Kategori: Kommun färre än 100 medlemmar
Vinnare: Visionsklubben Knivsta kommun
Antal nya medlemmar (i procent): 31,40 procent
Kategori: Stift
Vinnare: Stiftsavdelning Härnösands stift (Sundsvall)
Antal nya medlemmar (i procent): 16,74 procent
Kategori: Landsting
Vinnare: Vision Region Uppsala
Antal nya medlemmar (i procent): 12,72 procent
Förbundsstyrelsens specialpris
FS specialpris tilldelades Norrköpingsavdelningen med motiveringen:
Norrköpingsavdelningen har i många år jobbat systematiskt med organisering, vilket resulterat i att man år efter år har rekryterat medlemmar och hela tiden ökat i antal. Man har skapat en struktur för fackligt engagemang som gör det lätt för medlemmar att testa på vad ett fackligt engagemang innebär och man frågar också alla nya medlemmar om de också skulle vara intresserade av att engagera sig fackligt. På så sätt skapar avdelningen en kultur som genererar en bredd av fackligt aktiva som kan hjälpas åt att arrangera aktiviteter som gör att det lokala arbetet och avdelningen syns. Man har också genomarbetade metoder för rekrytering och bjuder alla nya medlemmar på lunch. Detta har resulterat i att avdelningen nu ligger på gränsen till att krypa över 1000 medlemmarvid årsskiftet. Mycket av rekryteringsarbetet och ansvaret ligger på ombuden och skyddsombuden på arbetsplatserna.