×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Rutin för hänvisning av medlemmar och arbetsgivare under semesterperioder

2021-04-13

Snart är det sommar och semester. Inför denna period är det viktigt att ni i er styrelse, och vid behov bland ombuden, gör en fördelning av kontaktpersoner så att era medlemmar och arbetsgivaren i första hand alltid har någon lokalt att kontakta vid behov.

Gör ett bemanningsschema
Inventera hur era respektive semesterperioder ser ut och fördela så gott det går utifrån detta. Vi rekommenderar att ni på er hemsida eller de kanaler ni använder er av tydliggör på vilket sätt medlemmar ska ta kontakt med er under sommarmånaderna/semesterperioder.

Har ni inte egna eller en gemensam e-postadress för förtroendevalda (FV-mejl) kan ni skapa detta på den här länken (klicka). Vill ni skapa en egen hemsida för att kunna sprida information gör ni detta genom att i god tid ta kontakt med det center som ni tillhör för att få information om hur ni går tillväga. Förutom att ni kan hänvisa i era kanaler som t.ex. hemsidan kan ni även genom ert personliga autosvar, eventuell uppdragstelefon och nyhetsbrev hänvisa korrekt.

Obs! Det är extra viktigt att det finns hänvisningar i autosvar från er förtroendevaldamejl (FV-mejl) och det uppdragstelefonnummer som finns angivit i Carma eftersom dessa kontaktuppgifter också visas i Vision-appen.  

Vilka uppgifter behöver framgå i hänvisningen?

  • Berörda datum/veckor
  • Namn på aktuell kontaktperson för respektive datum/vecka
  • Uppgift om kontaktpersonens förtroendeuppdrag (t.ex. ombud, ordförande)
  • Kontaktuppgifter (t.ex. FV-mejl och/eller telefon)
  • Vilka tider personen går att kontakta
  • Eventuellt övrig information som behöver framgå t.ex. kontaktuppgifter till Vision Direkt/Chef Direkt

Hur fungerar Visions centers ärendehantering?
Visions center har en ärendehantering där vårt uppdrag är att ge coachning och stöd till förtroendevalda i ärenden och kontakter med arbetsgivare där lokala företrädare helt saknas. Som förtroendevald har du även en egen telefonlinje hos Vision Direkt (använd knappval 2) som du kan kontakta för snabb rådgivning.

Medlemmar kan hänvisas till Vision Direkt
Medlemmar ska i första hand vända sig till er lokalt även under sommaren. Hänvisa därför inte medlemmar till centrets mejladress under sommaren/semesterperioder. Medlemmar som har frågor som är av allmän karaktär ska vända sig till Vision Direkt/Chef Direkt, men de som har specifika frågor utifrån sin arbetsgivare får bäst stöd och svar från er lokalt.

Förbered även arbetsgivaren
Kommunicera även med arbetsgivaren på vilket sätt de kan nå er och när ni kan förhandla och inte under sommaren. Exempelvis kan ni skicka ett mejl till personalfunktionen med information om er bemanning under sommaren. På så sätt kan ni gemensamt planera så att ärenden i så stor utsträckning som möjligt kommer under perioder som passar er lokalt.

Varför denna rutin?
Bakgrunden till detta är att vi under sommaren 2020 fick många svårhanterade kontakter direkt med medlemmar och arbetsgivare utifrån att förtroendevalda hänvisat till centren under sin semester. Genom att i god tid ha en tydlig kommunikation kring hur medlemmar och arbetsgivare ska kontakta organisationen under sommaren så kan Vision företräda och stötta så nära verksamheten som möjligt i olika ärenden. Som förtroendevalda kan ni alltid känna er trygga i att ni kan ringa Vision Direkt (knappval 2) eller kontakta centren för coachning och stöd i ärenden.

 

 

Nyheter

Till arkivet

Tipsa om tänkbara medlemmar

Känner du någon som skulle kunna vara med i Vision, men inte är det? Kontakta Medlemstipset!

Tipsa Vision

1653 nya medlemmar under september

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Chatta med Vision Direkt

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning. Chatta med oss vardagar 9-15.

Till chatten

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vårt frågeforum