×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Att engagera ombud

2020-02-26

Utmaningen att ställa frågan om medlemskap till 20 under 2020 fortsätter. Visions rekryteringsstjärna 2018 Anna Lundblad är extra duktig på att engagera ombuden i rekrytering på arbetsplatserna. Så här har arbetar hon.  

Förbundsordförande Veronica Magnusson har utmanat sig själv och alla förtroendevalda att ställa frågan om medlemskap till minst 20 stycken under 2020. Läs mer om utmaningen här.

Eskilstunaavdelningen har utvecklat ett bra samarbete med ombuden ute på arbetsplatserna och till stor del är det för att Anna Lundblad är väldigt engagerad.

– Jag har jobbat mycket med ombuden. Det är de som rekryterar flest, så jag måste ha en bra kontakt med dem. Det är något jag brinner för och hela tiden får nya idéer kring, säger Anna Lundblad, som blev Visions rekryteringsstjärna 2018.

Ibland kan det vara svårt att få i gång ombuden, hur har du gjort?

 – Vi har bland annat haft träffar och utbildningar där olika ombud från olika arbetsplatser får träffa varandra. Där sker kunskapsutbyte och inspiration och det är något som de har de själva har gillat och efterfrågar fler träffar. Så där finns mer utvecklingspotential och min tanke är att vi ska få till flera sådana träffar, berättar Anna och fortsätter: 

– Det är ombuden som först ser om det kommer någon ny till arbetsplatsen. Därför är det viktigt att vi har ett bra samarbete med dem. Och har man det så blir dem engagerade. När jag bjuder in till möten eller luncher så är det nästan alltid fullt.

Personlig utveckling för ombuden

– Jag har också enskilda samtal med mina ombud. Det gör jag för deras personliga utveckling. Det kan ju vara helt nya ombud som behöver hjälp, eller mer erfarna och då pratar vi om vad nästa steg kan vara i deras utveckling som ombud. Jag har inte hört något negativt kring våra samtal och jag tror det är något Vision ska jobba ännu mer med. Det blir en helt annan kontakt än bara ombudens namn på ett papper, säger Anna och fortsätter:
– Direkt när jag hör att någon flaggar om att de vill bli nya ombud så bjuder jag in dem på möte. Vi sätter oss ner och går igenom rollen, jag förklarar vad det innebär att vara ombud och vilka krav avdelningen har på dem.

Tidsbrist

– En sak man ofta hör är att man inte har tid att vara ombud. Därför har jag bestämt att vi inte pratar tid utan jag peppar dem i stället. Om det skulle bli några problem så säger jag att vi hanterar det då. Det blir mer avslappnat inför rollen som ombud och jag säger att vi kommer att vara där för att coacha dem om det skulle bli några problem.

 Att ställa frågan om medlemskap i Vision kan vara lite klurigt, hur jobbar ni där?

– Genom att påminna om hur viktigt de är att ställa frågan och jag påminner dem att de ska komma ihåg att värva och prata med nya arbetskamrater. Ta med gladare måndagar och hjälp nya att fylla i ansökan. Sedan gillar jag att anordna tävlingar för ombuden där de får nya uppgifter hela tiden. De blir de engagerade, säger Anna och fortsätter:

– Jag tror på att skämma bort våra ombud och bekräfta att de gör ett jätte bra arbete ute på arbetsplatserna. Alla våra ombud ska ha en lila t-shirt så att de syns att de kommer från Vision. Jag ser gärna att de följer med oss på förvaltningssamverkan, arbetsplatsbesök och andra aktiviteter för att stärka deras roll. Vi försöker även ha ombudsmöten varannan månad. Under dessa möten är det ombuden som bestämmer vad vi ska prata om. Det har varit jättepositivt och något som vi kommer att fortsätta med. Jag tror på att om vi har trygga ombud så kommer vi att öka ännu mer i antal.

 Hon är tydlig med att det inte är bara hon som får ombuden att bli engagerade.

– Det är vi som gör det. Det tycker jag är viktigt att säga.

Eftersom Anna Lundblad är en rekryteringsstjärna så kan vi inte låta bli och fråga om några tips på hur man ställer frågan om medlemskap i Vision.

– Man behöver inte göra det så svårt att ställa frågan. Om man inte vill sälja in ett medlemskap i Vision kan man bara börja med att fråga om hen är medlem i något fack. Sedan tar man det därifrån. Jag har blivit så bekväm så att jag ibland frågar folk på bussen eller när jag är ute och dansar, säger skrattar Anna och fortsätter:

– Jag tror att man ska linda in frågan lite och inte gå på direkt. Ta med några ”Gladare måndagar-broschyrer” och ge till de som är osäkra. Sedan brukar jag ta numret till dem och säger att jag ringer upp dem inom en vecka eller två, så att de hinner fundera. Det är viktigt att inte släppa dem och ofta när jag ringer så blir det glatt positiva eftersom de inte hade räknat med att jag skulle göra.

Ett annat tips är att ha Vision-lila kläder på sig.

– Då syns vi var vi än är i kommunen.  Vi får jättemycket beröm från andra när vi kommer i lila kläder. De blir nyfikna och undrar vilka vi är, och det är viktigt att vi är ute på våra arbetsplatser avslutar Anna.

Nyheter

Till arkivet

Tipsa om tänkbara medlemmar

Känner du någon som skulle kunna vara med i Vision, men inte är det? Kontakta Medlemstipset!

Tipsa Vision

1015 nya medlemmar under oktober

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vårt frågeforum