Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig som är tjänsteman inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.

Medlemskapet i Vision

Är Vision rätt för dig?

A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar. 

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Manual för registrering av reseräkning.

Digitala reseräkningar

Här har vi samlat stöd för Visions nya verktyg Flex, som hanterar reseräkningar och utlägg för dig som är förtroendevald.

Vision har övergått till digitala reseräkningar, vilket ersätter de pappersblanketter som har använts tidigare. Du skapar reseräkningarna i systemet Flex HRM. Här kan du hitta information om hur man skapar ett konto och registrerar reseräkningar.

Snabbguide för att registrera en reseräkning

  1. Upprätta ett användarkonto. För att kunna registrera din digitala reseräkning behöver du skapa ett användarkonto i Flex HRM via Mina sidor. När du klickar på "Registrera reseräkning" skapas ett konto automatiskt. På Mina sidor finns länkar till manualer och en instruktionsfilm, och det finns även en manual när man är inloggad i Flex HRM. Första gången tar det några sekunder att skapa ditt konto. Vid nästa registreringstillfälle går det snabbare. Kontot är giltigt i sex månader, därefter behöver du skapa ett nytt igen.

    Mina sidor

  2. Fyll i reseräkningen. Du behöver konto, kostnadsställe och en referens för att kunna upprätta din reseräkning. Dessa hittar du i din bekräftelse för aktiviteten eller när du är inloggad på Mina sidor. Om du saknar de uppgifterna ska du kontakta aktivitetsansvarig, som står i inbjudan eller bekräftelsen.

  3. Gör reseräkningen i tid. Reseräkningen ska lämnas inom tre månader efter avslutad resa, utbildning eller aktivitet. Observera att det inte går att registrera reseräkningar som är äldre än 3 månader. Om det finns särskilda skäl till förseningen kontakta ekonomienheten.

  4. Invänta utbetalning. Utbetalningar av reseräkningar görs den 25:e i varje månad. För att kunna få din ersättning utbetald den 25:e måste du klarmarkera din reseräkning senast den 10:e i den aktuella månaden. Reseräkningen måste vara komplett och riktig för att attest av aktivitetsansvarig ska kunna göras och för att du ska få utbetalningen den 25:e.

    Utbetalningen sker via Swedbanks löne- och utbetalningskonto (SUS). Vision tar inte in några bankuppgifter. Om Swedbank har dina kontouppgifter sätts pengarna direkt på konto. Annars skickar de ett utbetalningskort. Koppla ditt konto till Swedbanks SUS utbetalningar via Swedbanks webbplats.

    Anmäl konto till Swedbanks kontoregister (swedbank.se)

Frågor och svar om reseräkningar

Hur gammal kan en reseräkning vara?

Reseräkningen ska lämnas inom tre månader efter avslutad resa, utbildning eller aktivitet. Rätten till ersättning upphör om du inte har lämnat in reseräkningen senast tre månader efter resans slut.

Måste jag skicka in kvitton?

Ja, Vision följer Bokföringslagen och måste därför spara originalkvitton.

Om du har originalkvitto i pappersformat måste du skicka in det till Vision tillsammans med reseräkningsspecifikationen. Om du ska skicka reseräkningen digitalt ska du ta en bild på kvittot och bifoga bilden till reseräkningen.

Det går bra att samla dina originalkvitton och skicka in till Vision en gång per år. Märk då kuvertet med Flex originalkvitto, namn och det år som kvittona avser. Skicka till Vision, box 7825, 103 97 Stockholm.

Digitala kvitton

Om du har ett digitalt kvitto behöver du inte skicka in det till Vision.

Vad behövs för att jag ska få ersättning för bensinkostnad för privatbil?

När du använder egen bil får du milersättning utbetald. Ersättningen är 18,5 kronor per mil skattefritt plus 10,5 kronor per mil skattepliktigt.

När får jag mina pengar?

Utbetalningar av reseräkningar görs den 25:e i varje månad. För att kunna få din ersättning utbetald den 25:e måste du klarmarkera din reseräkning senast den 10:e i aktuell månad. Reseräkningen måste vara komplett och riktig för att attest av aktivitetsansvarig ska kunna göras och för att du ska få utbetalning den 25:e.

Hur betalas pengarna ut?

Utbetalningen sker via Swedbanks lön- och utbetalningssystem (SUS). Vision tar inte in några bankuppgifter. Om Swedbank har dina kontouppgifter sätts pengarna in direkt på kontot. Annars skickar de ett utbetalningskort. Koppla ditt konto till Swedbanks SUS utbetalningar via swedbank.se.

Anmäl konto till Swedbanks kontoregister (swedbank.se)

När ska jag göra en reseräkning?

När du har gjort en aktivitet, en resa eller utlägg för Visions räkning kan du fylla i en reseräkning.

Hur konterar jag min reseräkning?

Du måste kontera reseräkningen korrekt för att din reseräkning ska kunna hanteras och betalas ut av Vision. Du måste ange kostnadsställe, konto och referens. Dessa uppgifter hittar du i bekräftelsen till aktiviteten eller på Mina sidor.

Var hittar jag mina lönespecifikationer?

Lönespecifikationer kommer att finnas på din reseräkningssida.

Hur skapar jag mina reseräkningar?

I programmet Flex finns både manualer och filmer som visar hur du skapar en reseräkning.

Varför dras skatt på min ersättning?

Vision drar av skatt vid skattepliktiga utbetalningar och redovisar månadsvis till Skatteverket, precis som ordinarie arbetsgivare. Vision betalar arbetsgivaravgifter.

Får jag ersättning för mina matutlägg?

Nej, Vision betalar ut traktamente om inget annat har angetts.

Manual och support

Manual för registrering av reseräkningar i Flex (pdf)

Har du frågor och funderingar om hur du registrerar reseräkningar i Flex? Kontakta Mina sidor-supporten för förtroendevalda, 08-789 64 09

Tipsa om tänkbara medlemmar

Känner du någon som skulle kunna vara med i Vision, men inte är det? Kontakta Medlemstipset!

Tipsa Vision

Söker du en uppdragshandling?

Beskrivningar av varje förtroendeuppdrag i Vision finns samlat bland våra riktlinjer.

Riktlinjer och material

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar

Ställ en fråga om ditt medlemskap

Starta chattbot

Kontakta oss istället

Kontakta oss