Fortsatt gäller rekommendationerna från folkhälsomyndigheten fram till 30 juni 2021 om att föreningar ska undvika fysiska möten fram till 30 juni 2021. Detta gör att många klubbar och avdelningar väljer att ha sina möten på distans. Vision kommer också ha utbildningar i Zoom och VoteIT.
FAQ digitala möten för klubbar och avdelningar
- Vår klubb/avdelning planerar ett digitalt möte, hur ska vi göra?
Vad bra att ni i klubben/avdelningen planerar för ett digitalt möte.
I dessa tider är det jättebra att vi alla hjälps åt för att följa folkhälsomyndighetens rekommendationer. För de allra flesta klubbar och avdelningar är videomöten en bra form att ha digitala möten, såsom höstmöten, avdelningsmöten eller årsmöten. Även andra träffar med medlemmar går utmärkt att hålla digitalt. Det kan vara arbetsplatsträffar, informationsträffar och andra möten som också ger er möjlighet att må ut och rekrytera fler medlemmar.
Det är positivt om ni använder det videomötessystem ni använder på jobbet och som era medlemmar är mest vana vid, t ex Teams eller Skype.
Om ni inte har tillgång till ett videomötessystem så kan ni låna Zoom-licens ifrån kansliets IT-avdelning till ert möte. Om ni vill låna Zoom-licenser så fyller ni i formuläret här. Lånelicenserna är för max 300 deltagare och ni anger för vilken period ni vill låna licensen.
Behöver ni genomföra mer avancerade omröstningar (till exempel personval till en styrelse) så har alla centret tillgång till Questback (ett enkätsystem). Hör gärna med ert center om de har möjlighet att hjälpa er med en sådan omröstning. Omröstnings sker då via mejl innan mötet och redovisas sedan under videomötet. Hör av er till ert centret om ni vill ha hjälp med omröstningar i Questback.
- Vår klubb/avdelning vill använda VoteIT för digitala möten!
Det går bra för klubbar och avdelningar att kostnadsfritt använda mötestjänsten VoteIT. Just nu går det också att anmäla sig till en utbildning för de klubbar och avdelningar som är nyfikna på VoteIT. Utbildningen är den 23 mars kl. 13.00. Anmäl dig här:
Anmälan till VoteIT-utbildning
VoteIT är ett mer avancerat mötessystem som förbundet har använt både på årsmöten och senaste förbundsmötet. Klubbar och avdelningar är själva ansvariga för att vara administratörer för systemet. Kolla gärna på någon av våra två inspelade VoteIT-utbildningar, längst upp på denna sida med Kajsa, eller här med Anders: VoteIT Vision | Vision Play
VoteIT är en bra lösning för de klubbar eller avdelningar som har många deltagare på sina digitala möten eller slutna omröstningar, då ni kan diskutera och fatta beslut i systemet. Om din avdelning, klubb eller sektion vill skapa ett årsmöte i VoteIT, så hör ni av er till kajsa.qvist@vision.se
Ni kan också få ett testmöte i VoteIT, för att testa hur det fungerar inför ert årsmöte. I det mötet som ni får från Kajsa ligger en dagordning och förslag på beslut som ni kan anpassa efter era behov. Handlingar lägger ni på er klubb eller avdelningssida på vision.se. Val läggs in enligt valberedningens förslag, sedan kan deltagarna även föreslå ytterligare nominerade kandidater för val. Tänk på att planera in gott om tid för förberedelser inför ert möte i VoteIT. Om det är första gången ni administrerar ett möte, så kan det ta ett litet tag att lära sig systemet.
- Vi vill ha hjälp med att få in en offert för tekniskt stöd
Vision har möjlighet att hjälpa klubbar och avdelningar att ta in offerter för teknikstöd eller för externa mötesordföranden för era digitala möten, hör av er till kajsa.qvist@vision.se om ni har ett sådant behov.
- Vi ska ha årsmöte i Zoom eller VoteIT och behöver utbildning
Nu har sista anmälningsdagen passerat för utbildningar i Zoom och VoteIT. Håll gärna utkik här på hemsidan om kommande utbildningar. Längst upp på denna sida hittar ni också en inspelad utbildning för de som vill hålla ett årsmöte i VoteIT som ni kan kolla på när ni vill. Ni kan också kolla på en utbildning med Anders från VoteIT här: VoteIT Vision | Vision Play
- Hur gör vi med GDPR och mötesinbjudningar?
Det är viktigt att följa GDPR även för digitala möten. Tänk på att alltid skicka ut mötesinbjudningar som hemliga kopior. En god idé är att ha en anmälan för de som ska delta på ert årsmöte, då kan ni skicka ut en möteslänk endast till de som aktivt har valt att delta på mötet. Hör gärna av er till Vision Direkt om ni har några frågor om GDPR och mötesinbjudningar!
5. Vår styrelse vill ha ett telefonårsmöte, hur gör vi?
Det går bra att ha ett telefonårsmöte. Hör av er till kajsa.qvist@vision.se, så får ni ett telefonnummer och en kod som era medlemmar kan ringa in till och så kan ni ha ett årsmöte per telefon.
6. Har ni några tips och trix till våra deltagare i digitala möten?
Jajamensan, visst har vi det! Se länk nedan för tips om digitala möten! https://vision.se/tidningenvision/arkiv/2020/nr1/sa-far-du-digitala-moten-att-funka/
Och ska eller vill du planera och/eller genomföra en utbildning digitalt? Här hittar du tips och råd från utbildningsavdelningen hur du ska gå till väga.
7. Vi vill ha en omröstning via e-post eller Questback inför vårt årsmöte
Om ni behöver hjälp att genomföra en omröstning via Questback så kan ni höra av er till ert center och höra efter om de har möjlighet att hjälpa er med detta.
Enligt Visions anvisningar kring elektroniska omröstningar så ska en enkät med valutskottets förslag samt samtliga övriga nominerade finnas i en enkät som senast 21 dagar innan mötet skickas till röstberättigade medlemmar. Sedan ska röstningen ska vara öppen fram till 7 dagar innan årsmötet.
Detta innebär att enkäten enligt anvisningarna ska vara öppen minst 14 dagar.
Styrelsens anvisningar finns här https://vision.se/globalassets/om-vision/7.-anvisning-elektronisk-rostning.pdf
Ni får gärna stämma av styrelsens anvisningar med ert center om ni har några frågor om anvisningarna.