Kartlägg din kompetens
I jakten på drömjobbet måste du börja med dig själv. För att veta var du kommer att trivas behöver du först veta vem du är och vilka kompetenser du har. Ett bra sätt är att kartlägga din kompetens.
Kompetens är alla de saker som gör att du kan göra ett bra jobb. Det är alltså inte dina formella meriter såsom examen och jobberfarenhet i sig, utan snarare vad du har lärt dig och hur du har utvecklats. Grunden i att kartlägga sig själv är att skapa en helhetsbild av vad du kan tillföra.
Börja med områdena som tas upp här på sidan så har du en riktigt bra grund att stå på. Här kan du ladda ner ett dokument att fylla i med dina svar:
Arbetsdokument: Min kompetens (docx)
Vad jag har kunskap om
En del av dina kompetenser består av sådant som du vet. En del kan du ha läst dig till och en del kan du har lärt dig genom erfarenhet.
Du kan till exempel ha
- kunskap som du fått med en utbildning
- insikter i en bransch som du har samlat på dig
- kännedom om en organisation eller dess konkurrenter.
Vad jag kan göra
Andra kompetenser har du i form av färdigheter eller förmågor. Du behöver kanske vara bra på att till exempel
- ta emot klienter
- fatta beslut
- redigera text.
Hur jag är
Förutom att du kan en hel del så är du också på ett visst sätt. Olika sätt att vara platsar olika bra i särskilda sammanhang, arbetsgrupper och företagskulturer.
Det kan vara att du
- är kreativ
- jobbar bäst under press
- har humor.
Var jag trivs
Olika människor trivs olika bra beroende på miljön de befinner sig i. En del trivs bäst när det är organiserat och finns tydliga riktlinjer. Andra trivs i kreativa miljöer som är ombytliga och där struktur näst intill saknas.
Ta reda på var du trivs och vad du har för krav på en arbetsplats. Gör en kartläggning av arbetsmarknaden som en hjälp på vägen.
Kartlägg din arbetsmarknad
Det finns många andra faktorer som kan vara viktiga för hur du trivs på en viss typ av arbetsplats. Här är några exempel:
- stort samhällsansvar
- tydlig struktur
- tydlig hierarki
- högt i tak
- sociala kontakter
- typ av bransch
- offentlig, privat eller ideell verksamhet
- internationell organisation
- stor, medelstor eller liten organisation
- geografisk placering av kontor
- könsfördelning
- mångfald