Coronaviruset

Tips för återgång till kontoret?

27 oktober 2020

Jag jobbar som enhetschef i en kommun. Mina medarbetare har jobbat hemifrån under våren. Nu pratar vi om en eventuell återgång till kontoret, men läget är ju fortsatt osäkert. Därför undrar jag om ni har några tips?

Du har fortsatt arbetsmiljöansvar och bör fortsätta göra allt för att minimera riskerna för coronasmittan och se till att dina medarbetare har en god arbetsmiljö, oavsett om ni fortsätter jobba hemifrån eller återgår till kontoret.

Om det är möjligt bör du bevilja fortsatt distansarbete, men om det finns skäl kan du kräva att dina medarbetare börjar jobba från arbetsplatsen. Då bör du se till att återgången blir så bra och säker som möjligt.

Att göra en risk- och konsekvensanalys kan hjälpa er att belysa vilka risker som finns och diskutera hur ni kan minimera dessa.

Tänk på att det kan vara påfrestande att återgå till arbetsplatsen om man har jobbat hemifrån under en lång period. Att göra det stegvis kan därför vara en bra idé.

Ett tips kan vara att dela upp er, så att inte alla kommer tillbaka samtidigt.

Chef Direkt ger svar på just dina frågor om anställnings­villkor, lön, arbets­miljö, rättigheter och fackliga medlemsförmåner. Kontaktuppgifter hittar du här.