Trender

''Det behövs ett närmare ledarskap''

25 januari 2017

Cheferna är helt centrala för att en tillitsbaserad styrning ska fungera. Det säger forskaren Martin Fransson, som varnar för att man inte ska vara naiv – kontroller och återrapporteringar kommer att behövas även i framtiden.

Tillsammans med kollegan Johan Qvist på Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet har Martin Fransson tidigare undersökt medborgarnas kontakter med Försäkringskassan. Där framkom att många samtal och möten skapade oklarheter som i sin tur ledde till ytterligare samtal och möten.

På försök ska nu två av Försäkringskassans enheter, en i Torsby och en i Göteborg, införa en styrning där tilliten till medarbetarnas kompetens och vilja till utveckling ska stå i centrum. Kraven som lagstiftningen ställer finns naturligtvis kvar, men utöver det får enheterna själva, med stöd av Martin Fransson, utforma den styrning och uppföljning som behövs.

Han tror att denna tillitsbaserade styrning kommer att ställa nya krav på cheferna.

– Jag tror att det kommer att behövas ett närmare ledarskap.
Vi måste flytta besluten om arbetssätten så nära verksamheten som möjligt och då måste ledningen följa med dit. Även i framtiden kommer det behövas generella riktlinjer, men de kommer antagligen inte vara lika omfattande som i dag, säger Martin Fransson.

Betyder det mer eller mindre makt för cheferna?

– Enhetscheferna kommer att få betydligt mer att säga till om eftersom de finns nära verksamheten. Men de måste vara beredda på att släppa ifrån sig makten över vilka arbetssätt som används.

Är du säker på att tillitsbaserad styrning är rätt modell?

– Detaljstyrning och återrapportering uppåt, som har varit den förhärskande styrmodellen, har definitivt inte gynnat kreativiteten. Nu pratar alla om tillit, men vi får inte vara naiva. Det måste finnas en balans mellan tillit och kontroll för att en verksamhet ska fungera.