Stress

Lättare hitta rätt verktyg mot stress

4 maj 2016

Med de nya kraven på organisatorisk och social arbetsmiljö blir det lättare att få fler att må bra. Och att få stöd för egen del, menar Visions arbetsmiljöexpert Carola Löfstrand.

Nyligen trädde Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö, OSA, i kraft.

– Äntligen har chefer fått ett verktyg för att utveckla verksamheten så att medarbetarna kan få en mer hälsosam arbetssituation. Problemet har varit att chefer ofta inte getts schysta förutsättningar att åtgärda brister tidigare, säger Carola Löfstrand, central ombudsman och specialist på arbetsmiljöfrågor på Vision.

En snabb titt på OSA ger lätt känslan av ännu en uppgift på chefens bord, dessutom en tuff och luddig sådan. Men så ska OSA inte tolkas, menar Carola Löfstrand.

– Det finns en nyckelformulering i föreskrifterna som säger att det är arbetsgivarens ansvar att se till att chefer får kunskap om hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling. De ska dessutom se till att cheferna har förutsättningar att omsätta kunskaperna i praktiken, säger hon.

Det vill säga mandat, befogenheter och resurser som tid och pengar. Eftersom föreskrifterna omfattar alla anställda ska arbetsgivaren se till att även chefens organisatoriska och sociala arbetsmiljö är dräglig, till exempel att arbetet planeras och organiseras så att stress kan förebyggas.

– Med de nya föreskrifterna kan du som chef med större kraft motivera till exempel mer administrativt stöd, säger Carola Löfstrand.

Men även om chefer får både utbildning och medel för att arbeta med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön så kan uppdraget te sig stort och svårt. Därför har arbetsmarknadens parter tagit fram en digital handledning, OSA-kompassen, där chefer, arbetsledare och skyddsombud kan få tips och råd.

Kompassen innehåller metoder, arbetsverktyg och forskningsartiklar kopplade till föreskrifternas tre huvudpunkter: arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling och finns på suntarbetsliv.se.

Även Arbetsmiljöverket har publicerat olika handledningar på sin hemsida.