Spel och lek trend på jobbet
2019-04-29
Chefen i Fokus nr 2 2019. Ett datorspel där jobbsökande får visa hur de bemöter kunder? Eller ett quiz som testar anställdas kunskaper? Båda sakerna är exempel på gamification, att plocka ut saker som är förknippade med spelande, till exempel tävling, belöningssystem eller design, och använda dessa i andra sammanhang än vanliga
spel.
– Det är en del av en trend där man använder mer lek och kreativitet i arbetet, säger Alexander Perntz, HR-konsult som jobbar med att föra in gamification i Helsingborgs stad.
I Helsingborg har man problem med att chefer inte avslutar rekryteringsärenden i datasystemet. Ett sätt att tackla det, enligt Alexander Perntz, skulle kunna vara att chefer får en annonskostnad betald för varje gång de slutfört fem rekryteringar. Det är ett annat exempel på gamification.
Joakim Eklund har jobbat i 22 år med att utveckla skräddarsydda spel för kunder i privat och offentlig verksamhet. Han ser hur gamification blivit allt vanligare inom HR under senare år, och hur det är ett effektivt sätt att lära ut och motivera till önskvärda beteenden.
– Människor mår bra av att anstränga sig för att lära sig något och belönas för det. Dessutom har den yngre generationen, med större erfarenhet av spel, helt andra krav på kompetensutveckling. En enkel powerpoint duger inte alltid längre, säger Joakim Eklund.