”Alla arbetsgivare slåss om kandidaterna och det gäller att offentlig sektor vågar ta för sig och visar att det är attraktivt och roligt att jobba här”, säger Linus Holmgren, rekryteringsansvarig i Vallentuna kommun. Foto: Jonas Malmström
Ambassadörer lockar personal
2018-01-30
Chefen i Fokus nr 1 2018. Kampen om talangerna är hård. Därför har allt fler offentliga arbetsgivare börjat jobba strategiskt med employer branding. En som jobbar hårt med det är Linus Holmgren, rekryteringsansvarig i Vallentuna kommun.
Kampen om talangerna är hård. I kommunsektorn är det stor brist på bland annat chefer, socialsekreterare, sjuksköterskor och lärare. Därför har allt fler offentliga arbetsgivare börjat jobba strategiskt med employer branding. Det handlar om att bli en attraktiv arbetsgivare för potentiella, nuvarande och tidigare anställda.
Arbetsgivarna försöker också göra den egna personalen till ambassadörer. För i dag är människor mer benägna att söka jobb hos en arbetsgivare som rekommenderats av någon vi känner.
En som jobbar hårt med employer branding just nu är Linus Holmgren, rekryteringsansvarig i Vallentuna kommun. Han utsågs till Årets rekryterare förra året och har även varit nominerad till Årets nytänkare på Framtidsgalan 2016. Då uppmärksammades han för sina innovativa metoder när det gäller rekrytering via sociala medier.
– I dag ägnar vi mycket kraft åt att försöka behålla den personal vi har. Vi jobbar med att ta fram ett arbetsgivarerbjudande, det vill säga det vi kan ge våra anställda förutom lön och förmåner. I det arbetet har vi intervjuat 40 anställda, som vi skulle vilja klona. Vad är det som gör att de tycker att det är kul att gå till jobbet och känner att de utvecklas? Det kan handla om att kunna jobba hemifrån eller att kunna planera sin arbetstid själv.
Under 2018 är tanken att dessa medarbetare, ambassadörerna, ska lyftas i videofilmer i sociala medier. Förhoppningen är att ryktet ska sprida sig att Vallentuna kommun är en bra arbetsgivare.
– Vi försöker också ha en dialog med attraktiva potentiella kandidater i sociala medier såsom Linkedin. Vi försöker att bearbeta dem på ett smart sätt, genom att till exempel bjuda in dem till kommunen för att träffa personer som de är intresserad av. På så sätt sår vi ett frö och kan verka attraktiva som arbetsgivare.