Använd humor som lockrop
2017-04-26
Chefen i Fokus nr 2 2017.
Går det att rekrytera folk till vården med hjälp av sång och musik? Eller marknadsföra en hel kommun genom en humoristisk popvideo? I jakten på arbetskraft, turister och inflyttare tycks nya, ibland djärva, grepp bli allt vanligare.
Hultsfreds kommun är ett exempel. I höstas släppte man en musikvideo som driver hej vilt med bilden av ett litet samhälle i glesbygd. På bara några veckor fick den över en halv miljon visningar på Facebook.
Trots en del lokalt ris i början var reaktionerna främst positiva. Malin Albertsson, turism- och informationschef på Hultsfreds kommun, är glad att de vågade.
– Som liten kommun måste vi sticka ut för att synas. Vi fick mycket uppmärksamhet nationellt.
Till hjälp tog de humorgruppen Infallet, som tidigare gjort en liknande satsning för Helsingborgs stad. Just efter att videon släppts, upplevde personalenheten att de hade fler sökande än vanligt och att nästan alla sett filmen, men det är inte statistiskt säkerställt.
Oskar Arleon, pr-konsult och en av medlemmarna i Infallet, anser att mod brukar löna sig.
– Humor är ett bra grepp när man vill nå många, ska det bli bra måste man våga ta steget fullt ut och kunna driva med sig själv, säger han.