Höga chefer ägnar mest arbetstid åt sociala medier
2014-08-21, Tidningenvision.se
Höga chefer lägger mer tid än sina anställda på sociala medier. Det visar en ny forskningsstudie där 11 000 personer ingår.
Förutom de högsta cheferna är det yngre anställda, män och högutbildade som ägnar mest arbetstid åt sociala medier skriver tidningen Arbetsliv.
Enligt Cecilie Schou Andreassen, forskare vid universitetet i Bergen där studien gjorts, beror det bland annat på att personer med hög socioekonomisk status är mer vana med modern teknologi.
–Det kan också tänkas att de är mindre oroliga för att förlora jobbet eller att de lägger större vikt vid att skapa sociala nätverk som en del av sin karriärutveckling, säger hon till tidningen.
Trots att cheferna lägger mest tid på sociala medier är det också de som är mest negativa till att anställda surfar på Facebook och Twitter på arbetstid.
Forskarna ska nu studera hur privatsurfning på arbetstid påverkar produktiviteten. Cecilie Schou Andreassen anser att det inte nödvändigtvis måste vara negativt för arbetsgivaren.