Arbetsplatsbesök av nationella samordnaren för sociala barn och ungdomsvården
Den nationella samordnaren för den sociala barn- och ungdomsvården, Cecilia Grefve, är nu i färd med att genomföra andra omgången besök bland de 50 kommunerna. Även denna gång är de fackliga organisationerna inbjudna att delta under besöken. Vision fick mycket positiv respons från nationella samordnaren i samband med vårt deltagande i första omgången besök. Visions företrädare uppfattades som pålästa och konstruktiva.
Här hittar du datum för alla besök
Sammanställning av ”plan för handling” – insatser för arbetsvillkor
Samtliga besökta kommuner förväntas ta fram en plan för handling. Det är stora skillnader i ambitioner mellan kommunerna. Nedan finns en sammanställning av insatser om Övriga områden som kommunerna har tagit fram strategier för är till exempel barns delaktighet och samverkan med andra myndigheter och verksamheter som till exempel skola.
Stabil bemanning
Hejda personalomsättningen gällande enhetschefer, socialsekreterare och handläggare
Minskat bortfall av personalresurser vid längre frånvaro eller under rekrytering- överanställning
Rekrytering via sociala medier. Resursbank av nyutbildade.
Avtal med högskolan för rekryteringsmöjlighet. Mottagande av praktikanter, satsning på verksamhetsförlagd utbildning
Lönehöjning - kvartillägg . Skriftlig plan för löneutveckling och lönespridning.
Introduktion
Fastlagt introduktionsprogram med syfte att öka förståelsen för socionomuppdraget
Introduktionspaket för nyanställda. Plan för introduktion som följs upp av närmsta chef
Alla nyanställda får en mentor i arbetsgruppen
Rimlig arbetsbelastning
Närvarande och stödjande arbetsledning
Förstärkning av antal tjänster
Anpassa antalet handläggare utifrån ärendemängden
System för att löpande mäta och följa upp ärenden/handläggare. Genomförande av arbetstyngdsmätning, ärendetyngdsmätning
Två socialsekreterare i varje ärende för att minska psykisk stress.
Bra processhandledning, anpassas i takt med att personalgruppen växer
Stöd med prioritering
Tid att leda för chefer
Rimliga arbetsgrupper/ Behålla lagom stora arbetsgrupper per chef genom att utöka antalet stöd- och utredningsenheter
Arbetsledare ska inte ha fler än 12 socialsekreterare att ärendearbetsleda
Välfungerande och strukturerade APT
Utveckla säkerhetstänket, för tryggare arbetsmiljö.
Minskad administration
Förstärkning av det administrativa stödet. Se över administrativa rutiner och uppgifter i förhållande till hur de kan förenklas och vad de administrativa stödfunktionerna kan utföra för att skapa mer tid till chefer och handläggare för möten och kvalitetsutveckling.
Utökat chefsstöd i syfte att minska administrationstiden
Verktyg för att underlätta dokumentation.
Dokumentation med talsyntes, möjlighet till möten med Skype och videokonferens. Mer användarvänligt och arbetsbesparande IT- system/utrustning för socialsekreterarna.
Bättre lokalanpassning, möjlighet att arbeta ostört
Anställa placeringssamordnare
Stöd i arbetet
Obligatorisk handledning i team och erbjudande av individuell handledning vid behov
Teamledare som nära stöd och bollplank.
Rutin att vara två socialsekreterare i varje ärende
Metodstödjare. Kartläggning och analys av metoder som ska användas
Tillsammans utveckla rutiner, checklistor och riktlinjer för det vardagliga arbetet.
Kontinuerlig utbildning i offentlighet och sekretess.
Kompetensfrågor
Arbeta fram en kompetensutvecklingsplan som tar hänsyn till varje enskild individs behov.
Framtagande av strukturerade kompetensprogram för socionombehörighet och övrig kompetensutveckling
Utökade karriärvägar. Kompetensutvecklingsplaner, kompetenstrappa och kompetensportal
Läs även intervjun med Cecilia Grefve om att återresorna till de 50 kommuner som hon tidigare har besökt i och med kraftsamlingen för en social barn- och ungdomsvård med god kvalitet.