×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • Foto: Örebro universitet

    Foto: Örebro universitet

"Besvärliga" köps ut

2019-11-11

Chefen i Fokus nr 4 2019. Utköp är ett vanligt sätt att hantera personer som arbetsgivarna anser är besvärliga. Det säger Kristina Sutter-Beime vid Örebro universitet, som belönats för sin forskning om anställda som inte ”passar in”.

Vad utmärker en besvärlig medarbetare?

– Jag har i min forskning identifierat fyra olika logiker, eller kategorier. Den första gäller prestation. Då bedöms medarbetaren sakna rätt kompetens eller förmåga, är inte tillräckligt välorganiserad och strukturerad, arbetar för sakta eller för lite och är oengagerad och frånvarande.

– Den andra logiken, den byråkratiska, handlar om av­vikelser kring den organisatoriska ordningen, att medarbetare exempelvis stjäl något från arbetsgivaren eller gör andra rent arbetsrättsliga fel. Det kan också handla om medarbetare som går bakom ryggen och försöker få igenom saker i fel organisatorisk ordning.

– Att vara otrevlig eller att ha samarbetsproblem ligger inom den tredje logiken.

– Den fjärde kallar jag den normativa logiken, och den är knöligast att beskriva.

Knöligast, på vilket sätt?

– Det är fall där cheferna har svårt att koppla problemet till arbetsuppgifterna. Det är väldigt luddiga beskrivningar, som att chefen irriterar sig på att medarbetaren spelar dragspel i Dalarna på fritiden. Det är något mer känslostyrda beskrivningar.

Hur hanteras besvärliga medarbetare?

– Det är olika för varje logik. Men utköp är vanligast i alla utom den byråkratiska logiken där det finns fog för avsked. I övrigt görs handlingsplaner och experter kopplas in.

Gäller samma mekanismer för när chefer anses vara de besvärliga medarbetarna?

– Ja, men just när det gäller utköp så hanteras det snabbare för chefsmedarbetare.

Artiklar

Känslomässig karusell

Ledare Tänk dig att du har jobbat som chef hos samma arbetsgivare i ungefär hela ditt vuxna liv.  2019-11-11

Att konfrontera en bluffare

Bettan ljuger. Men bara om småsaker. Eller? Vem vet, egentligen? Hur kan hennes chef, Calle, konfrontera henne utan att anklaga?  2019-11-11

Hallå där, Ingrid Tollgerdt-Andersson

Ingrid Tillgerdt-Andersson är ledarskapsforskare och delar med sig av nya rön i boken Så vinner du slaget om de bästa.  2019-11-11

Foto: Mostphotos.

Nu ska kollektivet styra

Hur skulle det vara att jobba i en kommun eller region utan chefer? I stället planerar var och en vad man vill göra, hur det ska genomföras och följas upp.  2019-11-11

Till arkivet

Ledare: Känslomässig karusell

Lotta Ekstedt, chefredaktör

Läs ledaren här!