×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • Illustration: Hanna Albrektson

    Illustration: Hanna Albrektson

Bli en social stjärna

2019-01-29

Chefen i Fokus nr 1 2019. Det lönar sig att ha social kompetens. Det ger faktiskt mer cash i lönekuvertet. Det visar en ny undersökning. Så här förbättrar du den förmågan.

Värderingen av social förmåga, att kunna samarbeta, leda en grupp och få dem att samarbeta, har ökat kraftigt sedan början av 1990-talet. Löneökningen har sedan dess varit störst för personer med mycket goda sociala förmågor i yrken som kräver ledarskap och samordning, enligt en undersökning från IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering.

Frågan är, kan vi alla bli sociala ess?

– Som med alla förmågor kan vi ha bättre och sämre förutsättningar, men alla kan bli bättre, säger Henrik Fexeus, föreläsare och författare, som skrivit boken Fingertoppskänsla, som handlar om just det.

Träning är nyckelordet, men dessvärre är det inte som cykling, att det sitter när det sitter. Social kompetens är färskvara.

Enligt Henrik Fexeus försämras vår sociala kompetens när vi ägnar mycket tid framför skärmar. Att vara social kräver nämligen möten ansikte mot ansikte. Då tränar du förmågan att läsa av och lyssna på andra.

Social kompetens handlar i grunden om förmågan att bygga fördjupade relationer.

– Så se till att på riktigt vara nyfiken på vad som är viktigt för andra, vad som driver och motiverar dem.

Vinsten är att medarbetarna känner sig sedda och bekräftade och därmed ökar tilliten.

– Det allra viktigaste är att skifta fokus, från sig själv till medarbetarna. Tricket kallas spotlight-effekten, att vi helt enkelt lyser på andra. Något vi kan ha lite svårt för eftersom vi själva är centrum i våra egna liv och naturligt har mest fokus på oss själva.

Första steget mot social kompetens är alltså att skifta fokus. Det andra är att aktivt läsa av de tysta signalerna.

– Människor är sociala varelser, och våra reaktioner syns för andra, ibland innan vi själva alltid är medvetna om det. När vi exempelvis blir stressade drar stresshormon igång reaktioner, människor tar på sig själva eftersom beröringen är lugnande. Så om du märker att din personal, exempelvis under ett medarbetarsamtal, börjar massera sig i nacken eller stryka med handen över armen så förvalta den informationen. Något besvärar din medarbetare, vad kan du göra för att lugna? Kanske ändra en frågeställning, förändra ditt kroppsspråk eller backa lite från ämnet.

För att kunna läsa av och verkligen lyssna på andra behöver vi vara närvarande. Något som är svårt om vi exempelvis under ett möte sitter med uppslagna datorskärmar eller telefoner. Du kan då missa signaler som är viktiga, som att en medarbetare öppet möter din blick (det är en signal om att det du säger är intressant).

– Om det är många kringaktiviteter kan det också göra att inte du heller lyssnar så aktivt. Om du pratar med någon som inte tittar på dig så är risken stor att även du börjar göra andra saker.

Sådant som var du har ditt skrivbord spelar också roll för relationen till dina medarbetare. I forskning har man på metern kunnat se kopplingen till hur mycket förtroende de anställda har för sin chef, något som kallas närhetsprincipen.

– Chefer som sitter sex meter ifrån har betydligt lägre förtroende än de som sitter tre meter bort. Och sitter du på ett annan våning kan du lika väl sitta i en annan stad.

Om du inte kan ändra var du sitter, så föreslår Henrik Fexeus att du ser till att ge förutsättningar för oplanerade möten. Han menar att det spontana småpratet i korridoren är viktigt för att skapa goda dialoger, produktivitet och kreativitet.

– Och glöm inte, om du vill vässa dina sociala skills, att göra en sak i taget, inte allt på en gång. Gör konkreta förändringar. Som att under en dag räkna hur många gånger du inleder en mening med ”Jag”. Och minska det med tio procent. Eller prova 1:2-regeln, som innebär att för varje sak du berättar om dig själv, fråga den andra två saker.

– Det är i det lilla det händer. Det är när du börjar uppmärksamma andra och gör konkreta små ändringar som du tar första kliven till fingertoppskänsla. Belöningen kommer direkt: du får medarbetare som är välvilligt inställda, vill samarbeta och lyssna och som litar på dig. 

Hanna Nolin

Artiklar

Dan Lundgren.

"Integrera hemtjänsten med äldreboendena"

Dan Lundgren är utvecklingsledare i socialtjänsten i Jönköping och har skrivit en doktorsavhandling som tar upp skillnader i ledarskap och arbetsmiljö på särskilda boenden respektive i hemtjänsten.  2019-09-09

Foto: Mille Mobley.

Läst & hört: Michelle Obamas Min historia

Två motsatser blir kära. Han, en disträ tänkare, hyper­intelligent med stora mål. Hon en högpresterande, perfektionist. Han blir president, hon sätter sin karriär på vänt.  2019-09-11

Jonas Fröberg.

"Mellanchefer förstår inte konsekvenserna av NPM"

Jonas Fröberg är dramatiker, som under hösten sätter upp pjäsen ”Den osynliga stats­kuppen” för Teater Spira om styrningen i Göteborgs stad.  2019-09-09

Malin Wettre.

Värderingar ­trumfar cv

Hur bemöter man en kollega som vill småprata när man själv inte har tid? Eller en annan som inte vill hälsa med handen? Och hur tackla en idétorka inför ett kundevent? Det här är frågor som den som söker jobb på Stångå­staden, ett kommunalt bostadsbolag i Linköping, skulle kunna få.  2019-09-09

Till arkivet

Ledare: Dags att gå på toa

Lotta Ekstedt, chefredaktör

Läs ledaren här!