HR i takt med chefernas behov | Vision
×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • ''Vi vill vässa oss, och inte prata på tre olika sätt med verksamheterna.'' säger Åsa Svensson, utvecklingschef (till höger). Här med sina rumskamrater Tanja Levin, HR-chef, och Ulrika Johansson, ekonomichef. Foto: Anna Rehnberg

    ''Vi vill vässa oss, och inte prata på tre olika sätt med verksamheterna.'' säger Åsa Svensson, utvecklingschef (till höger). Här med sina rumskamrater Tanja Levin, HR-chef, och Ulrika Johansson, ekonomichef. Foto: Anna Rehnberg

HR i takt med chefernas behov

2016-09-07

Chefen i Fokus nr 3 2016. Enheterna för HR, ekonomi och utveckling i Östra Göteborg jobbar hårt för att samordna sig och vara lyhörda för chefernas ­behov. Allt för att verkligen uppfattas som stöd- och inte störfunktion.

Många enhetschefer i offentliga verksamheter upplever en konflikt mellan de olika delarna av sitt uppdrag: Att å ena sidan vara närvarande i sin verksamhet, och å andra sidan sköta administration och tillfredsställa krav som kommer uppifrån.

I Östra Göteborg har stödfunktionerna sedan några år jobbat enträget för att samordna sig – både med varandra och med de chefer de har uppdrag att stötta. Därigenom vill de minimera risken för att chefer känner sig översköljda av information, eller får rapporteringsuppdrag mitt i en stressig period.

– Det gäller att alltid hålla koll på var cheferna befinner sig, så att vi inte planerar för saker som inte stämmer med deras behov, säger Åsa Svensson, som är stadsdelens utvecklingschef.

Det är även viktigt att cheferna har rimliga förväntningar, menar hon. I den servicedeklaration som stödfunktionerna har tagit fram framgår för varje område vilket ansvar chef respektive stödfunktion har.

– Vi försöker vara tydliga – detta är vad vi levererar och vad du kan få av oss.

När stadsdelarna Bergsjön och Kortedala gick samman 2011 tog Åsa Svensson och de andra stödfunktionscheferna chansen att göra en nystart och knyta ett närmare samarbete.

Det första steget blev att bilda en ledningsgrupp och formulera en gemensam vision och verksamhetsidé. Där handlar ett av målen om att medarbetarna ska arbeta proaktivt, utifrån en förståelse för kundernas verksamhet.

För att få en sådan inblick är HR-ansvariga, ekonomer och kommunikatörer numera med på ledningsgruppsmötena för de verksamheter de har uppdrag att stötta.

– Om vi förstår deras förutsättningar blir det lättare att ge bra analysstöd, och att föreslå förbättringar innan problem har eskalerat, säger Åsa Svensson.

Som ett sätt att kolla av vilken service som efterfrågas görs regelbundna enkäter till alla chefer. Resultaten gås igenom på gemensamma planeringsdagar, där man tar fram förbättringsförslag i smågrupper med deltagare från alla stödenheter.

Ett exempel på vad som förändrats är att all information numera samordnas.

– Cheferna sa ifrån. Tidigare kunde de nästan inte öppna sin mejlbox utan att det kom något från ekonomifunktionen eller andra, säger Åsa Svensson.

Nu skickas ett chefsbrev ut varje månad, med ett bifogat bildspel som gör att chefer enkelt kan föra vidare relevant info på arbetsplatsträffar.

– Däremellan ska de inte få ett enda mejl från oss.

I de senaste årens medarbetarenkäter har stödfunktionerna fått höga betyg. Men det finns alltid saker kvar att jobba på, konstaterar Åsa Svensson. En sak man vill bli bättre på är att serva cheferna med färdiga underlag.

– När cheferna frågar vill de inte få svaret ”sök där och där”. De vill få siffrorna framtagna och instoppade i systemen, så att de i stället kan ägna sig åt att göra analyserna.

Kommentarer

Vi strävar efter att kommentarerna håller hög kvalitet. Inlägg med rasistiskt eller sexistiskt innehåll är inte tillåtna och kommer inte att publiceras. Vi förbehåller oss också rätten att inte publicera inlägg med kränkande personangrepp eller som på annat sätt bryter mot Visions villkor för kommentarer. Genom att publicera kommentarer nedan godkänner du våra villkor för publicering.

comments powered by Disqus

Artiklar

Illustration: Helena Bergendahl

Slitsamt stå startklar

Missnöjet med beredskap är stort. Var femte chef inom omsorg och ­teknik har funderat på att byta jobb för att de upplever beredskapen ­alltför betungande. Ett bra avtal kan vara lösningen.  2018-04-27

Sofie Christmansson tyckte kursen i arbetsrätt var bra men för kort. Hon hade önskat mer fokus på hur man som chef kan agera i olika situationer. Foto: Petra Berggren

Chefer lär sig mer om arbetsrätt

Las och kollektivavtal, hur hänger det ihop? Socialtjänsten i Sundsvall ville öka personalens kunskaper i arbetsrätt och satte samtliga cirka 130 chefer i skolbänken.  2018-04-27

Robert Persson Asplund, psykolog och forskare vid Linköpings universitet.

Webbterapi för utbrända

Robert Persson Asplund, psykolog och forskare vid Linköpings universitet har studerat hur terapi på internet kan hjälpa utbrända chefer.  2018-04-27

Illustration: Helena Bergendahl

Det här gör facket i frågan

Visions ombudsman Ameli Andersson svarar om arbetet i med- och motvind.  2018-04-27

Till arkivet

Detta har de gjort

  • Gemensamma planeringsdagar för all personal på stödfunktionerna.
  • Gemensam verksamhetsidé, samt en servicedeklaration som tydliggör ansvarsfördelning mellan stödfunktioner och chefer.
  • Personal från HR, ekonomi och kommunikation är med på ledningsmöten för respektive sektor i stadsdelen.
  • Regelbundna enkäter för att ta reda på vad chefer har för behov.
  • Ett nyhetsbrev till chefer som går ut en gång i månaden, med samlad info från stödfunktionerna.

Ledare: När det allra värsta händer

Lotta Ekstedt, chefredaktör

Läs ledaren här!