Duktig men otrevlig chef | Vision
×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • Bryderiet. Illustration: Hanna Albrektsson

    Bryderiet. Illustration: Hanna Albrektsson

Duktig men otrevlig chef

2016-11-10

Chefen i Fokus nr 4 2016. Den nya efterlängtade förvaltningschefen är oumbärlig. Men hon har också en respektlös sida. Risken att hon slutar är stor om hon krävs på att ändra sitt ­beteende, anser HR-chefen Svante. Hur ska han tänka?

Sedan chefen för samhällsbyggnadsförvaltningen gick i pension för drygt ett år sedan har det varit svårt att få tag på en ny i den lilla avflyttningskommunen. HR-chefen Svante blir alltmer pressad att ordna situationen, särskilt som förvaltningen gått ner på sparlåga och är beroende av ett tydligt och kraftfullt ledarskap.

Lättnaden för Svante är därför stor när Johanna, en chefskonsult känd för att få igång ineffektiva verksamheter, erbjuder sig att ta sig an uppdraget under två år. I utbyte kräver hon att ledarskapet sker på hennes villkor, annars kan hon avsluta uppdraget på dagen.

Johanna visar sig vara en drömvärvning. På bara några veckor har hon fått fart på verksamheten igen.

Serviceförvaltningen, som sköter lönerna, har också blivit varse Johannas framfart, men på ett annat sätt. Vid första löneutbetalningen hävdar hon att personalen gjort fel. Sättet hon uttrycker sig på är otrevligt och hon antyder att personalen på serviceförvaltningen är inkompetent.

Carmen, chef på serviceförvaltningen, tar omedelbart kontakt med Johanna, och talar om att hon uppskattar att eventuella felaktigheter påtalas, men ber om en god ton framöver.

Men vid nästa månadsslut upprepar sig historien. Carmen tar nu hjälp av Svante, HR-direktören.

Men han tvekar. Johanna är en jäkel på sitt jobb, menar han. Att tala om för henne hur hon ska bete sig vore att riskera att hon slutar i förtid. Och hon har ju bara kontrakt i två år, fortsätter han. Skulle inte Carmen och hennes personal kunna stå ut under den relativt korta tiden?

Men det vägrar Carmen.

Har hon för höga krav när hon bara ser till ”sitt”? Och hur ska Svante göra? 

Jim-Alex Hirschi
Administrativ chef, ­Lundby stadsdelsförvaltning ­Göteborgs stad
– Jag kan förstå Johannas frustration för något som inte fungerar. Hon verkar vara en person som vill åstadkomma resultat, och när andra enheter inte hänger med i samma tempo kan det vara lätt att bli irriterad. Men beteendet mot personalen på serviceförvaltningen är inte acceptabelt. Om Johanna får fortsätta vara spydig kan det skapa stora arbetsmiljöproblem.

Svante måste agera, inte se sig som en gisslan på grund av Johannas krav. Jag rekommenderar honom att ha ett samtal med både Johanna och Carmen. De flesta kommuner har policyer att luta sig mot när det gäller värdegrund och förhållningssätt. Han kan påminna om att dessa måste följas. Annars kan de tillsammans skriva en egen överenskommelse om samarbete och hur frågor ska lyftas.

– Om det inte hjälper så kan Svante ta hjälp av facket och personalnämnden eller kommundirektören.

Helena Helling, HR-chef Gävle energi.  
– Det borde egentligen inte bara vara HR-chefens ansvar att lösa situationen, även om Svante är den som jobbat aktivt med att hitta personal till tjänsten. Men att sopa saken under mattan, som Svante vill, är inte bra. Även om Johanna är kompetent och kräver att få leda på sitt sätt kan hon inte bete sig hur som helst.

– Svante bör sätta sig med både Johanna och Carmen och diskutera situationen. Till exempel kan de besluta att Johanna framöver ska gå direkt till Carmen i stället för till Carmens personal om hon har klagomål. Johanna kanske inte är medveten om att hon uppfattas som otrevlig.

– Svante behöver inte vara rädd för att Johanna ska sluta i förtid bara för att saken tas upp. Hon borde vara öppen för feedback och mån om att få goda referenser. Skulle Johanna trots allt välja att avsluta kontraktet så får det bli så. Man kan inte ignorera problemet.

Thomas Forsberg, VD Södertörns fjärrvärme.
– Det bästa Svante kan göra är att diskutera med Carmen och Johanna om deras förväntningar på ledarskapet och vilka avvikelser de upplevt. Tillsammans får de komma överens om åtgärder. Efter en tid får de utvärdera mötet. Det värsta som kan hända är att de blir osams på mötet och går därifrån.

– Om inte det funkar måste Svante vara tydlig med Johanna om vilka krav som finns på dem som chefer i kommunen, och vilka konsekvenser det kan få om de inte lever upp till dem. Det skulle kunna leda till att Johanna bryter kontraktet, men Svante måste ta hänsyn till hela organisationen.

– Det sämsta Svante
kan göra är att inte göra någonting. För då är risken stor för uppsägningar, ­sjukskrivningar eller minskad arbetslust bland personalen. Dessutom kommer Svante tappa i auktoritet och respekt gentemot övrig personal, även när Johanna väl har slutat.

Kommentarer

Vi strävar efter att kommentarerna håller hög kvalitet. Inlägg med rasistiskt eller sexistiskt innehåll är inte tillåtna och kommer inte att publiceras. Vi förbehåller oss också rätten att inte publicera inlägg med kränkande personangrepp eller som på annat sätt bryter mot Visions villkor för kommentarer. Genom att publicera kommentarer nedan godkänner du våra villkor för publicering.

comments powered by Disqus

Artiklar

Illustration: Helena Bergendahl

Slitsamt stå startklar

Missnöjet med beredskap är stort. Var femte chef inom omsorg och ­teknik har funderat på att byta jobb för att de upplever beredskapen ­alltför betungande. Ett bra avtal kan vara lösningen.  2018-04-27

Sofie Christmansson tyckte kursen i arbetsrätt var bra men för kort. Hon hade önskat mer fokus på hur man som chef kan agera i olika situationer. Foto: Petra Berggren

Chefer lär sig mer om arbetsrätt

Las och kollektivavtal, hur hänger det ihop? Socialtjänsten i Sundsvall ville öka personalens kunskaper i arbetsrätt och satte samtliga cirka 130 chefer i skolbänken.  2018-04-27

Robert Persson Asplund, psykolog och forskare vid Linköpings universitet.

Webbterapi för utbrända

Robert Persson Asplund, psykolog och forskare vid Linköpings universitet har studerat hur terapi på internet kan hjälpa utbrända chefer.  2018-04-27

Illustration: Helena Bergendahl

Det här gör facket i frågan

Visions ombudsman Ameli Andersson svarar om arbetet i med- och motvind.  2018-04-27

Till arkivet

Ledare: När det allra värsta händer

Lotta Ekstedt, chefredaktör

Läs ledaren här!