×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro, Kivra eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Läst & hört

2016-04-29

Chefen i Fokus nr 3 2015. Kränkning, diskriminering eller bara skitprat. Vad är vad och när ska du som är chef agera? Georg Frick och Sofia Norberg reder ut begreppen och ger vägledning.

Bästa rådet:

Det krävs mod för att agera i en sådan här situation. Du vill inte göra fel och inte heller förhålla dig passiv. Rikta in dig på att försöka ta hand om situationen som uppstått, snarare än att försöka utreda vem som är skyldig, då ökar möjligheterna att komma vidare på ett bra sätt.

Berättelsen som berör mest:

Det här är en bok som är full med exempel och beskrivningar av dilemman och småkonflikter som kan uppstå på jobbet. Igenkänningsfaktorn är hög. En del är sådant som händer i vardagen och som oftast inte behöver hanteras på något särskilt sätt av dig som chef.

Bäst med boken:

En angelägen bok. Att hantera konflikter mellan medarbetare och stoppa mobbning är den absolut svåraste uppgiften i ledarskapet. Fråga vilken chef som helst. Det är samtidigt en av de viktigaste uppgifterna. Du är skyldig att agera snabbt. Att sticka huvudet i sanden kan få katastrofala följder. Boken innehåller intressanta resonemang om definitionen på kränkning. Ta signaler på allvar. Det som en medarbetare upplever som vardagligt gnissel eller en jargong, kan en annan uppleva som kränkning.

Sämst med boken:

Ingen spännande bladvändare direkt. Mycket regler och paragrafer och checklistor. Se den mer som ett stöd och hjälp när en situation uppstår. En bok att ha lätt tillgänglig i bok­hyllan. Du vet aldrig när du kan komma att behöva den.

Artiklar

Illustration: Helena Bergendahl

Svårt dela på lönekaka

Snart är det dags för den årliga ­löne­revisionen. Men kravet på att ­sätta rätt löner upplevs ofta som omöjligt när det finns för lite pengar att fördela. Det visar en undersökning som Chefen i fokus gjort.  2019-01-29

Foto: Rickard Kilström

”Alla har rätt till en fjärde chans”

För sex år sedan var Said Shahabpour på botten. Missbrukare, kriminell och hemlös. Nu leder han en av Norrköpings fritidsgårdar, som han har lyft från kaos till trygghet.  2019-01-29

Illustration: Hanna Albrektson

Bli en social stjärna

Det lönar sig att ha social kompetens. Det ger faktiskt mer cash i lönekuvertet. Det visar en ny undersökning. Så här förbättrar du den förmågan.  2019-01-29

Anki Möllberg är en närvarande chef. Foto: Maria Hansson

Vände kris till arbetsglädje

Anki Möllberg och hennes arbetsgrupp i hemtjänsten i Sunnansjö/Nyhammar i Ludvika har fått kommunens hälso- och arbetsmiljöfrämjandepris. Efter många år av höga sjuktal och konflikter präglas arbetsplatsen av arbetsglädje.  2019-01-29

Till arkivet

Ledare: Social och/eller pratglad?

Lotta Ekstedt, chefredaktör

Läs ledaren här!