×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Dina uppgifter registreras i vårt medlemsregister. Med hjälp av uppgifterna betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på din lön varje månad.

Om det inte är möjligt får du ett inbetalningskort hemskickat med posten. Du kan också betala via autogiro.

Du ansluts automatiskt till försäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, och du bör noga läsa informationen som skickas hem till dig när du blivit medlem.

Är du inte fullt arbetsför när du blir medlem behöver du kontakta försäkringsbolaget, eftersom det ställs vissa hälsokrav. Du måste också vara bosatt och folkbokförd i Sverige. Om du anmäler dig som medlem med startdatum bakåt i tiden ska du istället uppfylla kraven den dag du gör medlemsanmälan. Med fullt arbetsför menas att du kan utföra ditt vanliga arbete utan undantag, inte får ersättning som har samband med egen sjukdom, skada eller funktionshinder, eller har vilande sådan ersättning och inte av hälsoskäl har särskilt anpassat arbete, anställning med lönebidrag eller liknande. Är du sjuk kortare tid än 15 dagar räknas du som fullt arbetsför.

Om du betalar din avgift till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien att dras så, om du inte tackar nej till försäkringarna eller kontaktar försäkringsbolaget för att ändra till inbetalningskort eller autogiro.

Vi kommer att skicka dina uppgifter till de försäkringsbolag som Vision har avtal med.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • 
            Ulrika Hedman.

    Ulrika Hedman.

Gör det själv: Så beter du dig på sociala medier

2015-10-15

Chefen i Fokus nr 3 2015. Det är inte lätt att veta var gränserna mellan den privata sfären och yrkesrollen går på sociala medier. Och vad får man som chef uttala sig offentligt om och inte? Chefen i fokus reder ut begreppen.

Fakta

 Ulrikas sociala medier-tips

1. uppträd korrekt. Försök att alltid uppträda på ett sätt som fungerar med din roll som chef.

2. svara. Svara även medborgare som hör av sig till din privata sida, även om svaret är en hänvisning till växeln dagen efter.

3. skaffa olika nätverk.Överväg att ha olika nätverk för olika delar av ditt liv.

4. Intern kommunikation. Se över möjligheterna att använda sociala medier för intern kommunikation – men var noga med att alla blir inkluderade.

5. Var positiv. Se möjligheter, inte bara hinder.

6. se upp för näthat.Var uppmärksam på näthat. Vilken organisation eller företag som helst kan drabbas.

 

4 saker att undvika

1. Håll god ton. Tala inte illa om folk, oavsett vem det är. Saklig kritik är en annan sak.

2. ironisera sparsamt. Se upp med ironi, som lätt kan missuppfattas.

3. tänk igenom delningar. Dela inget ogenomtänkt. Är det verkligen sant och korrekt innehåll från en pålitlig källa? Vad du väljer att dela är en del av det intryck du ger.

4. alla eller ingen. Se upp med att bara vara vän med vissa kolleger eller anställda. Det är exkluderande.

Idag kan du som chef hamna i blåsväder för vad du gör på din fritid. Med dagens sociala medier kan du hålla koll på dina anställda, men det gäller även åt andra hållet. Och med jämna mellanrum dyker det upp exempel på det: En chef inom socialtjänsten i Karlskrona ber om ursäkt på Twitter efter att ha skrivit tweets som har uppfattats som rasistiska.
Ett kommunalråd i Uddevalla tvingas i samband med ett uppmärksammat trippelmord förklara sina Facebook-statusar från semestern. En rektor för en friskola sägs upp på grund av att han bland annat är med i sexgrupper på Facebook. Ärendet hamnar till sist i Arbetsdomstolen som fastställer att det inte var skäl för uppsägning.

– Vi talar om ”colliding contexts”. Det betyder att olika sammanhang krockar och det gör det ofta i sociala medier, vem du än är, säger Ulrika Hedman, doktorand som forskar om sociala medier vid Göteborgs universitet.

Problemet är att mötet mellan de olika sammanhangen kan bli konfliktfyllda. Det hänger samman med att sociala medier och dagens teknik gör att gränserna mellan arbetsliv och privatliv suddas ut. Arbetet hänger med hem och familjenätverket blandas med det professionella nätverket. Som chef, säger Ulrika Hedman, har man en särskild position, vilket ger en mer att tänka på.

– Hur man bör tänka beror på vilken slags chef man är och hur man vill använda sociala medier. Vill jag ha släkten och kollegerna i samma nätverk eller borde jag ha dem i olika? I vissa fall kan det vara gynnsamt att blanda det privata och det professionella, ibland inte.

Men även om det går att placera släkten och kollegerna i olika nätverk, är Ulrika Hedman noga med att påpeka att det aldrig går att helt skilja på privat och offentlig på sociala medier och på nätet i sin helhet. Ett exempel på det är kommunalrådet i Uddevalla. Tidningen Bohusläningen skriver en artikel där de ifrågasätter hans statusar dagarna efter ett trippelmord. I dem har han bland annat uttryckt att hans enda problem är om han ska ta en till öl eller inte. Kommunalrådet försvarar sig med att hans Facebook tillhör hans privata sfär och därför inte berör människor utifrån. Detta i motsats till uttalanden i traditionella medier, något som han förtydligar på sin Facebook-sida samma dag.

Men enligt Ulrika Hedman går det inte att göra den gränsdragningen.

– Det som vem som helst kan se är offentligt. Har man dessutom en viss roll, som chef eller politiker, måste man vara extra medveten om vad man delar med sig av och hur det uppfattas.

Att ändra profilen från offentlig till privat för att skapa en privat sfär hjälper inte.

– Det är inte lätt att ha koll på alla man är vän med och dessutom kan vem som helst av dem sprida det vidare, säger hon.

Enligt Åsa Tillberg, förbundsjurist på Vision, har man som offentligt anställd en oinskränkt yttrandefrihet, även på sociala medier.

– Det du har rätt att stå och skrika på torget har du som offentligt anställd rätt att uttrycka på sociala medier, oavsett om du är chef eller inte. Men självklart finns begränsningar på båda ställena. Till exempel att man inte får avslöja sekretessbelagda uppgifter.

Att exempelvis kritisera arbetsgivaren på Facebook är rent juridiskt inget problem. Viktigt att tänka på är dock att det är helt annorlunda inom den privata sektorn och även inom kommunala bolag. Anställda där har inte alls samma rättigheter.

Men Åsa Tillberg säger även att det fortfarande är mycket som är oklart.

Detta då det ofta saknas prejudikat eftersom sociala medier är så pass nya.

– Allt måste bedömas i sitt sammanhang och kanske ska yttranden på sociala medier betraktas annorlunda. Det kan vi inte avgöra än, säger hon.

Enligt Ulrika Hedman är det även viktigt att se möjligheterna med sociala medier.

– Sociala medier är en kanal som du själv äger, som du kan utnyttja till att kommunicera din bild av något. 

Tipsa webbredaktionen

webbredaktionen@vision.se

Felicia Green

Artiklar

Illustration: Erica Jacobson

Lätt gå vilse i testdjungeln

Majoriteten av kommunerna och landstingen låter personlighetstester väga tungt vid chefsrekryteringar, visar Chefen i fokus granskning. Trots det används tester som saknar vetenskapligt stöd av många arbetsgivare.  2018-01-29

Enhetschefen Sofia Claesson tycker att flyktingströmmen har gjort att samverkan mellan olika aktörer har förbättrats. Foto: Rickard Kilström

”Flyktingar bidrar positivt”

Mer än varannan chef upplever positiva förändringar i verksamheten i samband med att fler människor har flytt till Sverige de senaste åren. Det visar Visions färska rapport om flyktingsituationen.  2018-01-29

Kristina Henriksson hoppas på mer lön i ­jämställdhetens namn. Foto: Tomas Bergman

Jämställd lön ger extra tusenlappar

Chefer inom socialförvaltningen i Kalix kommun får ett extra lönepåslag med upp till några tusen kronor. Detta sedan en kartläggning visat på löneskillnader som inte kan förklaras med annat än kön.  2018-01-29

Foto: Mostphotos

Så stoppar du sextrakasserier

Metoo-uppropet har visat hur vanligt det är med sexuella kränkningar. Som chef är det ditt ansvar att se till att sådana inte ­förekommer på din ­arbetsplats. Så här gör du för att förebygga, ­utreda och stoppa trakasserierna.  2018-01-29

Till arkivet

Ledare: "Övergreppet var mitt straff""

Lotta Ekstedt, chefredaktör

Läs ledaren här!