×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • 
            Ulrika Hedman.

    Ulrika Hedman.

Gör det själv: Så beter du dig på sociala medier

2015-10-15

Chefen i Fokus nr 3 2015. Det är inte lätt att veta var gränserna mellan den privata sfären och yrkesrollen går på sociala medier. Och vad får man som chef uttala sig offentligt om och inte? Chefen i fokus reder ut begreppen.

Fakta

 Ulrikas sociala medier-tips

1. uppträd korrekt. Försök att alltid uppträda på ett sätt som fungerar med din roll som chef.

2. svara. Svara även medborgare som hör av sig till din privata sida, även om svaret är en hänvisning till växeln dagen efter.

3. skaffa olika nätverk.Överväg att ha olika nätverk för olika delar av ditt liv.

4. Intern kommunikation. Se över möjligheterna att använda sociala medier för intern kommunikation – men var noga med att alla blir inkluderade.

5. Var positiv. Se möjligheter, inte bara hinder.

6. se upp för näthat.Var uppmärksam på näthat. Vilken organisation eller företag som helst kan drabbas.

 

4 saker att undvika

1. Håll god ton. Tala inte illa om folk, oavsett vem det är. Saklig kritik är en annan sak.

2. ironisera sparsamt. Se upp med ironi, som lätt kan missuppfattas.

3. tänk igenom delningar. Dela inget ogenomtänkt. Är det verkligen sant och korrekt innehåll från en pålitlig källa? Vad du väljer att dela är en del av det intryck du ger.

4. alla eller ingen. Se upp med att bara vara vän med vissa kolleger eller anställda. Det är exkluderande.

Idag kan du som chef hamna i blåsväder för vad du gör på din fritid. Med dagens sociala medier kan du hålla koll på dina anställda, men det gäller även åt andra hållet. Och med jämna mellanrum dyker det upp exempel på det: En chef inom socialtjänsten i Karlskrona ber om ursäkt på Twitter efter att ha skrivit tweets som har uppfattats som rasistiska.
Ett kommunalråd i Uddevalla tvingas i samband med ett uppmärksammat trippelmord förklara sina Facebook-statusar från semestern. En rektor för en friskola sägs upp på grund av att han bland annat är med i sexgrupper på Facebook. Ärendet hamnar till sist i Arbetsdomstolen som fastställer att det inte var skäl för uppsägning.

– Vi talar om ”colliding contexts”. Det betyder att olika sammanhang krockar och det gör det ofta i sociala medier, vem du än är, säger Ulrika Hedman, doktorand som forskar om sociala medier vid Göteborgs universitet.

Problemet är att mötet mellan de olika sammanhangen kan bli konfliktfyllda. Det hänger samman med att sociala medier och dagens teknik gör att gränserna mellan arbetsliv och privatliv suddas ut. Arbetet hänger med hem och familjenätverket blandas med det professionella nätverket. Som chef, säger Ulrika Hedman, har man en särskild position, vilket ger en mer att tänka på.

– Hur man bör tänka beror på vilken slags chef man är och hur man vill använda sociala medier. Vill jag ha släkten och kollegerna i samma nätverk eller borde jag ha dem i olika? I vissa fall kan det vara gynnsamt att blanda det privata och det professionella, ibland inte.

Men även om det går att placera släkten och kollegerna i olika nätverk, är Ulrika Hedman noga med att påpeka att det aldrig går att helt skilja på privat och offentlig på sociala medier och på nätet i sin helhet. Ett exempel på det är kommunalrådet i Uddevalla. Tidningen Bohusläningen skriver en artikel där de ifrågasätter hans statusar dagarna efter ett trippelmord. I dem har han bland annat uttryckt att hans enda problem är om han ska ta en till öl eller inte. Kommunalrådet försvarar sig med att hans Facebook tillhör hans privata sfär och därför inte berör människor utifrån. Detta i motsats till uttalanden i traditionella medier, något som han förtydligar på sin Facebook-sida samma dag.

Men enligt Ulrika Hedman går det inte att göra den gränsdragningen.

– Det som vem som helst kan se är offentligt. Har man dessutom en viss roll, som chef eller politiker, måste man vara extra medveten om vad man delar med sig av och hur det uppfattas.

Att ändra profilen från offentlig till privat för att skapa en privat sfär hjälper inte.

– Det är inte lätt att ha koll på alla man är vän med och dessutom kan vem som helst av dem sprida det vidare, säger hon.

Enligt Åsa Tillberg, förbundsjurist på Vision, har man som offentligt anställd en oinskränkt yttrandefrihet, även på sociala medier.

– Det du har rätt att stå och skrika på torget har du som offentligt anställd rätt att uttrycka på sociala medier, oavsett om du är chef eller inte. Men självklart finns begränsningar på båda ställena. Till exempel att man inte får avslöja sekretessbelagda uppgifter.

Att exempelvis kritisera arbetsgivaren på Facebook är rent juridiskt inget problem. Viktigt att tänka på är dock att det är helt annorlunda inom den privata sektorn och även inom kommunala bolag. Anställda där har inte alls samma rättigheter.

Men Åsa Tillberg säger även att det fortfarande är mycket som är oklart.

Detta då det ofta saknas prejudikat eftersom sociala medier är så pass nya.

– Allt måste bedömas i sitt sammanhang och kanske ska yttranden på sociala medier betraktas annorlunda. Det kan vi inte avgöra än, säger hon.

Enligt Ulrika Hedman är det även viktigt att se möjligheterna med sociala medier.

– Sociala medier är en kanal som du själv äger, som du kan utnyttja till att kommunicera din bild av något. 

Tipsa webbredaktionen

webbredaktionen@vision.se

Felicia Green

Artiklar

Illustration: Helena Bergendahl

Gästspel som chef

De flesta chefer i landsting och regioner är anställda på tidsbegränsade förordnanden. Det underlättar avslut av uppdrag, menar arbetsgivarna. Men Vision varnar för dåliga förutsättningar och svagt skydd.  2018-09-06

Foto: Sören Andersson

Skippade korta kontrakt

I Sörmlands landsting är det numera tillsvidareanställning som gäller för chefer. Det ger ökad trygghet för alla, menar både arbetsgivare och anställda.  2018-09-06

Lotta Dellve, professor vid Göteborgs universitet. Foto: Ulf Nilsson

”Låt chefer växa in i rollen”

Lotta Dellve, professor i arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet, forskar om hållbart ledarskap och chefers förutsättningar. Det har inte gjorts särskilda studier om anställningsformens betydelse, däremot finns resultat som visar på vikten av att ge chefer tid att växa in i rollen som ledare.  2018-09-06

”Vi är långt ifrån färdiga med att skapa bra arbetsvillkor för chefer, utan jobbar medvetet för att försöka bli ännu bättre”, säger Lars ­Liljedahl, vård- och omsorgschef i Östersunds kommun. Foto: Sören Andersson

Svårt att bemanna drömjobb

Det är fortsatt svårt att rekrytera chefer inom socialtjänsten. Det uppger en majoritet av landets socialchefer i Visions färska socialchefsrapport. Men i Östersund går man mot strömmen.  2018-10-01

Till arkivet

Ledare: Vinna eller försvinna

Lotta Ekstedt, chefredaktör

Läs ledaren här!