×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Dina uppgifter registreras i vårt medlemsregister. Med hjälp av uppgifterna betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på din lön varje månad.

Om det inte är möjligt får du ett inbetalningskort hemskickat med posten. Du kan också betala via autogiro.

Du ansluts automatiskt till försäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, och du bör noga läsa informationen som skickas hem till dig när du blivit medlem.

Är du inte fullt arbetsför när du blir medlem behöver du kontakta försäkringsbolaget, eftersom det ställs vissa hälsokrav. Du måste också vara bosatt och folkbokförd i Sverige. Om du anmäler dig som medlem med startdatum bakåt i tiden ska du istället uppfylla kraven den dag du gör medlemsanmälan. Med fullt arbetsför menas att du kan utföra ditt vanliga arbete utan undantag, inte får ersättning som har samband med egen sjukdom, skada eller funktionshinder, eller har vilande sådan ersättning och inte av hälsoskäl har särskilt anpassat arbete, anställning med lönebidrag eller liknande. Är du sjuk kortare tid än 15 dagar räknas du som fullt arbetsför.

Om du betalar din avgift till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien att dras så, om du inte tackar nej till försäkringarna eller kontaktar försäkringsbolaget för att ändra till inbetalningskort eller autogiro.

Vi kommer att skicka dina uppgifter till de försäkringsbolag som Vision har avtal med.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Redo när drevet går

2015-02-10

CHEFEN I FOKUS NR 1 2015 När drevet går står chefen ofta ensam. Bristen på stöd och stark personfixering i media gör det svårt att fatta viktiga och brådskande beslut. En väl förankrad mediestrategi är bästa medicinen.

Fakta

4 råd till chefen: Så kommunicerar du i en kris

  1. Undvik att hamna i kriser
    Uppmuntra öppenhet i organisationen, ljug aldrig, lär dig medielogiken och ha ett medieperspektiv, det vill säga tänk efter om besluten ni tar kan intressera media.
  2. Var beredd
    Ha en beredskapsplan för vad ni gör i organisationen om ni hamnar i en kris. Se till att vara tillgänglig eller att någon annan som kan svara är det. Inget är sämre än att lägga locket på.
  3. Var ärlig
    Ha ett tydligt budskap och förminska inte problemet. Om det begåtts fel – berätta vad ni gör åt det.
  4. Tänk på hur du uttrycker dig
    Kroppspråket och hur du svarar signalerar vilket allvar du tar krisen på. Säg aldrig "inga kommentarer", det kan uppfattas som arrogant. Kan du inte svara, förklara varför.

Källa: Nina Odermalm Schei, presschef på Vision

Lotta DellveHur drabbas chefer inom vård och omsorg under ett mediedrev? För tre år sedan fick Lotta Dellve och hennes forskargrupp tre miljoner kronor från AFA Försäkring för att ta reda på vad som händer med dessa chefer när de ansätts hårt av journalister och hur de kan få stöd.

I rapporten Att möta media och undvika personfokuserade drev har ett 50-tal chefer inom vård och omsorg djupintervjuats. Ingen av dem har begått brott eller allvarliga misstag, men de har fått klä skott för strukturella, ekonomiska eller politiska beslut som de inte är ytterst ansvariga för. Det kan till exempel vara verksamheter som lagts ned eller brist på vård- och omsorgsplatser.

Flera chefer vittnar om att de upplever att ledningsgruppen drar sig undan när det hettar till. Att den övriga organisationen backar ett steg och låter förvaltningschefen eller enhetschefen hantera den heta potatisen på egen hand.

Samtidigt har mediebevakningen blivit allt mer personfixerad under senare tid. Offentligt driven verksamhet består ofta av komplexa organisationer varför enskilda personer – läs chefer – får symbolisera hela verksamheten.

– En obekväm historia placeras hos en enskild chef som får rollen som syndabock så att övriga organisationen ska klara sig. Det är en mycket kortsiktig vinst och ett snabbt sätt att förbruka chefer, konstaterar Lotta Dellve, professor i ledarskap och organisation vid Högskolan i Borås.

Hälften av cheferna upplevde en stressreaktion, till exempel sömnproblem, på grund av kontakterna med media. Ungefär lika många, 47 procent, var missnöjda med hur deras organisation beskrevs.

Hur kan man då förbereda sig inför en kritisk granskning? Först och främst måste chefer vara beredda att tala med media om den egna verksamheten och förklara vilka förutsättningar och mål man har. Att relationen till media diskuteras i ledningsgruppen är också viktigt, menar Lotta Dellve.

– Regelbundet, kanske varje dag, bör man stämma av om verksamheten har varit omnämnd i media eller om man har något som kan vara intressant för journalister att rapportera om. Det är lika viktigt som att diskutera hur bemanningen ser ut under dagen.

Läs hela artikeln i Chefen i fokus, sid 15-20

Artiklar

Illustration: Erica Jacobson

Lätt gå vilse i testdjungeln

Majoriteten av kommunerna och landstingen låter personlighetstester väga tungt vid chefsrekryteringar, visar Chefen i fokus granskning. Trots det används tester som saknar vetenskapligt stöd av många arbetsgivare.  2018-01-29

Enhetschefen Sofia Claesson tycker att flyktingströmmen har gjort att samverkan mellan olika aktörer har förbättrats. Foto: Rickard Kilström

”Flyktingar bidrar positivt”

Mer än varannan chef upplever positiva förändringar i verksamheten i samband med att fler människor har flytt till Sverige de senaste åren. Det visar Visions färska rapport om flyktingsituationen.  2018-01-29

Kristina Henriksson hoppas på mer lön i ­jämställdhetens namn. Foto: Tomas Bergman

Jämställd lön ger extra tusenlappar

Chefer inom socialförvaltningen i Kalix kommun får ett extra lönepåslag med upp till några tusen kronor. Detta sedan en kartläggning visat på löneskillnader som inte kan förklaras med annat än kön.  2018-01-29

Foto: Mostphotos

Så stoppar du sextrakasserier

Metoo-uppropet har visat hur vanligt det är med sexuella kränkningar. Som chef är det ditt ansvar att se till att sådana inte ­förekommer på din ­arbetsplats. Så här gör du för att förebygga, ­utreda och stoppa trakasserierna.  2018-01-29

Till arkivet

Ledare: "Övergreppet var mitt straff""

Lotta Ekstedt, chefredaktör

Läs ledaren här!