×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Allt saftigare PR-nota för kommuner

2014-03-13, Tidningenvision.se

Kommuner och landsting lägger allt mer pengar på att köpa tjänster från PR-byråer. 2012 landade notan på 200 miljoner kronor. Det är en tiondel av PR-branchens totala omsättning.

Tidningen Dagens Samhälle och marknadsanalysföretaget Doublecheck har granskat hur mycket kommuner och landsting betalar PR-företagen för att få hjälp med PR och kommunikation. 2012 handlade det om 200 miljoner kronor.

Landstingen stod för 74 miljoner kronor och kommunerna för 126 miljoner kronor. Mest pengar av kommunerna, drygt 33 miljoner kronor, spenderade Stockholms stad. Malmö köpte PR för 9 miljoner kronor och Uppsala för nära 7,5 miljoner. Ofta handlar det om att förbättra kommunens varumärke.

–Vi märker att kommuner och landsting upphandlar mer och att konkurrensen har blivit tuffare bara senaste året, säger Anders Wallqvist, vd på Nowa Kommunikation, till Dagens Samhälle.

Bland landstingen och regionerna är det Stockholms läns landsting som toppar listan, 45 miljoner kronor lades på inköp av PR-tjänster 2012.

–Det här är ett medvetet val av oss. Det skulle bli oerhört dyrt att bygga upp kompetens internt, säger Katarina Winell, kommunikationschef på landstingets hälso- och sjukvårdsförvaltning.

Ett 40-tal av kommunerna, däribland Eskilstuna, Mölndal och Trelleborg, anlitar inga PR-konsulter eller lobbyister alls.

Karin Warne

karin.warne@vision.se

Artiklar

Illustration: Helena Bergendahl

Slitsamt stå startklar

Missnöjet med beredskap är stort. Var femte chef inom omsorg och ­teknik har funderat på att byta jobb för att de upplever beredskapen ­alltför betungande. Ett bra avtal kan vara lösningen.  2018-04-27

Sofie Christmansson tyckte kursen i arbetsrätt var bra men för kort. Hon hade önskat mer fokus på hur man som chef kan agera i olika situationer. Foto: Petra Berggren

Chefer lär sig mer om arbetsrätt

Las och kollektivavtal, hur hänger det ihop? Socialtjänsten i Sundsvall ville öka personalens kunskaper i arbetsrätt och satte samtliga cirka 130 chefer i skolbänken.  2018-04-27

Robert Persson Asplund, psykolog och forskare vid Linköpings universitet.

Webbterapi för utbrända

Robert Persson Asplund, psykolog och forskare vid Linköpings universitet har studerat hur terapi på internet kan hjälpa utbrända chefer.  2018-04-27

Illustration: Helena Bergendahl

Det här gör facket i frågan

Visions ombudsman Ameli Andersson svarar om arbetet i med- och motvind.  2018-04-27

Till arkivet

Ledare: När det allra värsta händer

Lotta Ekstedt, chefredaktör

Läs ledaren här!