×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Hemtjänsten testar smarta telefoner

2014-01-09, Tidningenvision.se

Flera kommuner har börjat använda smarta telefoner i hemtjänsten. I Uddevalla kommun provar personalen en app för att dokumentera sina insatser hos brukarna.

–Det fungerar bra, det är ett mobilt system i en mobil verksamhet, säger Jan-Erik Samuelsson, avdelningschef  på socialtjänsten i Uddevalla kommun.

­Flera kommuner i landet provar just nu att använda smarta telefoner i hemtjänsten. I Stockholm börjar nu i januari både privata och kommunala utförare att tidsregistrera och dokumentera vilka insatser de gör hos brukarna. I november startade även Göteborgs stad ett liknande pilotprojekt där hemtjänstpersonalen har tillgång till planering och genomförandeplaner för brukare de befinner sig hos.

Sedan en månad tillbaka använder all personal i hemtjänsten, totalt omkring 40 anställda, i Ljungskile i Uddevalla kommun en särskild app i sina mobiltelefoner för att skriva ned händelser utöver det vanliga som rör brukaren.

Det kan vara anteckningar om hur brukaren mår, om han eller hon har ramlat, inte har velat äta eller behöver hjälp med ledsagare till sjukhus.

Uddevalla kommun digitaliserar all dokumentation inom äldre- och handikappomsorgen. På boenden har personalen tillgång till datorer där de kan skriva ned vad de gör. Men inom hemtjänsten har personalen fått ta med sig egna anteckningar ut till brukarna och dokumenterat vad de gjort i efterhand när de kommit tillbaka till kontoret.

–Nu kan de skriva ned allt direkt på plats i stället för att ha allt i huvudet eller nedskrivet på små lappar. Dokumentation blir också direkt tillgänglig för andra som chefer och biståndshandläggare, säger Jan-Erik Samuelsson, avdelningschef inom socialtjänsten.

Jenny Wallman, enhetschef i hemtjänsten i Ljungskile, tycker att appen fungerar bra.

–För mig som enhetschef innebär det att jag kan följa verksamheten och våra vårdtagare dagligen, direkt på min dator. Mitt kontor ligger två mil ifrån min enhet och nu slipper jag åka dit bara för att läsa dokumentationen i pärmarna, säger Jenny Wallman.

Jenny Wallman säger att det fanns en viss oro i personalen för att tekniken skulle vara svår att använda.

–Det var mycket lättare att använda än de trodde. Det finns vissa som tycker det är svårt med datorer och mobiltelefoner men jag tror att alla tycker att det här systemet är helt okej, säger Jenny Wallman.

Hemtjänstpersonalen kan använda appen överallt där det finns mobiltäckning. De enda tekniska problem som hittills dykt upp är just att det har varit dålig täckning på vissa platser.

Jan-Erik Samuelsson säger att systemet är säkert ur sekretessynpunkt.

–Inget sparas i mobilen. Det man skriver överförs via mobilnätet till vårt datasystem. Dessutom måste användaren logga in, både i sin mobil och i datasystemet, med en särskild behörighet, säger han.

Systemet ska användas januari ut sedan ska det utvärderas. Om det fungerar bra kommer all hemtjänst i hela kommunen att börja använda appen.

Lasse Nilsson

lasse.nilsson@sktf.se

Artiklar

Illustration: Helena Bergendahl

Fortbildning ger tätplats

Kompetensutveckling ger försprång för dem som vill ­utvecklas som ledare. Men det ­senaste året blev många chefer utan, visar vår undersökning.  2019-04-29

Michaela Månlycke är nöjd med löne­utvecklingen och att det rekryteras fler chefer. Foto: Mats Samuelsson

Här får de mer och blir fler

Medellönen för enhetschefer i äldreomsorgen ökade med 4,4 procent i fjol, visar Tidningen Visions kartläggning. Alvesta är en av de kommuner där löneutvecklingen varit förhållandevis bra. Orsaken kan vara… Växjö.  2019-04-29

Foto: Anders Andersson

Vlora kämpar för allas rätt

När Vlora Krasniqi av en slump kastades in i chefsrollen upptäckte hon att hon trivs med att leda när det händer mycket. Att skapa struktur är hennes grej, liksom att jobba med frågor hon brinner för – som mänskliga rättigheter.  2019-04-29

Foto: Mostphotos

Chefer mest nätmobbade

Fler personer i chefsposition är ­utsatta för nätrelaterad mobbning på jobbet. Det visar ny forskning från Malmö universitet.  2019-04-29

Till arkivet

Ledare: Nödvändigt att lära nytt

Lotta Ekstedt, chefredaktör

Läs ledaren här!